دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1394 - 10:32

اوباما با مخالفان ایران توافق کرد/ از تصویب توافق در کنگره تا فرصت 30 روزه برای لغو تحریم‌ها

مخالفان توافق نهایی هسته‌ای با ایران در سنای آمریکا با رئیس‌جمهوری این کشور به یک راه حل میانه رسیدند.
کد خبر : 12842

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در پی مصالحه کاخ سفید با جمهوریخواهان ارائه‌دهنده طرح بازبینی توافق نهایی هسته‌ای با ایران در کنگره، رئیس‌جمهوری اوباما از تهدید وتوی این مصوبه عقب نشینی کرد و در مقابل جمهوریخواهان مخالف توافق نیز تعدیل‌هایی جدی در طرح انجام دادند.


طرح جدید از رئیس‌جمهوری می‌خواهد ظرف پنج روز پس از امضای توافق نهایی هسته‌ای با ایران، آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند و کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره توافق نهایی تصمیم گیری کند.


این طرح روز گذشته در کمیته روابط خارجی سنا با اکثریت قاطع ۱۹ رای موافق بدون رای مخالف تصویب شد و پیش‌بینی می‌شود در صورت بررسی شدن در صحن سنا رای بالایی بیاورد.


بر اساس مصوبه روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ملزم است هر 90 روز پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را به کنگره گزارش دهد.


دو متممی که پیشتر گفته شده بود می‌توانست در نشست دیشب مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شود، یکی مربوط به «پایان حمایت ایران از تروریسم» و دیگری «به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران» بود.


متمم اول را «جان باراسو» سناتور جمهوری‌خواه ارائه کرده بود که با 13 رأی مخالف در برابر تنها 6 رأی موافق ناکام ماند.


«مارکو روبیو» دیگر سناتور جمهوری‌خواه هم تهدید کرده بود متممی در رابطه با به رسمیت شناختن اسرائیل ارائه می‌کند، اما نهایتا اعلام کرد از لحن طرح راضی است و این متمم را مطرح نمی‌کند.


در چارچوب این طرح تعدیل شده، قرار است هر گونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران ظرف مدت ۳۰ روز پس از امضا برای تصویب و تایید در کنگره بماند. در طرح قبلی مدت زمان مورد تاکید جمهوریخواهان ۶۰ روز بود.


در این دوره یک ماهه رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند اجرای تحریم‌هایی را که از طریق دولت آمریکا بر ایران اعمال شده است را لغو سازد اما این قدرت را نخواهد داشت تا اجرای تحریم‌های کنگره را معلق کند.


سخنگوی کاخ سفید از طرح جدید استقبال کرده و گفته است در طرح جدید اصلاحات جدی صورت گرفته است.


با این طرح کنگره هر گونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و رئیس‌جمهور آمریکا این امتیاز را به کنگره داده است که در مورد توافق نهایی هسته‌ای با ایران تصمیم گیری کند.


در مقابل جمهوریخواهان مخالف توافق نیز با تعدیل‌های جدی روی طرح قبلی از بسیاری از سخت‌گیری‌های گذشته خود در موضوع توافق نهایی هسته‌ای با ایران و محدود کردن کاخ سفید در این باره عقب نشسته‌اند و حالا می‌توان این انتظار را داشت دو حزب اصلی آمریکا رای بالایی به این طرح جدید بدهند.


در طرح همچنین از اشاره به برخی موارد حاشیه‌ای از جمله ادعای حمایت ایران از تروریسم و گنجاندن این اتهامات در توافق نهایی با ایران عقب نشینی شده و این بخش از طرح از سوی جمهوریخواهان حذف شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته