دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1395 - 11:53
در پاسخ به آنا مطرح شد:

روایت بهرام قاسمی از هدیه هسته‌ای جواد ظریف به جان کری

سخنگوی وزارت امور خارجه، مدت‌ها پس از اعطای هدیه‌ای از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای، از انگیزه و نتایج این اقدام خبر داد.
کد خبر : 128390

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره اهدای جایزه‌ای از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم در رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک، هدایایی رد و بدل می‌شود. از سطوح عالی تا سطوح پایین‌تر (این موضوع) مرسوم است که بر اساس فرهنگ کشورها می‌تواند متفاوت باشد. این هدایا می‌تواند یک کتاب یا صنایع دستی و ... از آن شهر یا کشور باشد.»


او افزود: «در حین مذاکرات هسته‌ای، در مقطعی حساس و ویژه‌ قرار داشتیم و مباحث فنی پیچیده‌ای بین دو طرف مذاکره کننده به ویژه طرف اروپایی وجود داشت. این موضوع مطرح شد که ایران در طراحی‌ها و محاسبات خود در یک مورد خاص دقیق نبوده و این مبنای گفتمان و بحث میان ایران و طرف مقابل بوده است.»


وی با اشاره به اینکه بر خلاف تصور جهان سوم، این هدایا ارزش مادی ندارد، بیان کرد: «در دنیای امروز، این هدایا به نوعی ارائه‌کننده پیام هستند و ما این سنت را در ایران در گذشته هم داشته‌ایم که به همتایان خود هدایایی داده‌ایم.»


رئیس اداره دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه توضیح داد: «جناب ظریف در جریان طرح این مباحث، در مذاکرات کتابی از تصاویر کارهای استاد فرشچیان را برای جان کری هدیه می‌برد. در زمان ارائه هدیه، اقای ظریف برخی از عکس‌ها را به کری نشان می‌دهد و توضیح می‌دهد تصاویری که شما می‌بینید تصویری از یک تابلو است که عرض و طول آنها ممکن است بیش از یک متر باشد و اگر به نمایشگاه آقای فرشچیان در نیوجرسی مراجعه کنید قابل مشاهده هستند. ظریف به کری می‌گوید که آقای فرشچیان در زمان بازدید مخاطبان‌اش به آنها توضیح می‌دهد که او زمان محاسبه برای برخی از همین تصاویر، ناچار است از ذره‌بین‌های مخصوصی استفاده کند که محاسبات دقیق باشد. آقای ظریف به کری گفت که ایرانی‌ها نه امروز، بلکه از گذشته افراد محاسبه‌گر، دقیق و پیچیده‌ای بوده‌اند.»


قاسمی ادامه داد: «نهایتا این مساله به حل و فصل مجادله و موضوع مورد بحث طرفین کمک می‌کند. ظریف با این اقدام پیامی را منتقل کرده که کاملا موثر بوده و طرف مقابل را مجاب می‌کند که توجه لازم در محاسبات و طراحی‌ها صورت گرفته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته