دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1395 - 12:48

پیش‌نویس جدید صلح یمن ارائه می‌شود

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن وارد صنعا شد تا روند مذاکرات صلح را بعد از شکست آتش‌بس بررسی کند.
کد خبر : 128346

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، اسماعیل ولد شیخ احمد در حالی پا به صنعاء گذاشت که روز گذشته (یکشنبه) برخی منابع از حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن او را به جانبداری از عربستان متهم کردند و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند فرستاده خود را با هدف سرعت بخشیدن به پایان دادن به رنج مردم یمن، لغو محاصره و جلوگیری از جنگ به حفظ بی‌طرفی فرابخواند.


منابع سیاسی گفتند: «سفر شیخ احمد به صنعاء با هدف دیدار با حوثی‌ها (جنبش انصارالله) و حزب صالح و طرح پیشنهاد جدید درباره حل بحران حدود دوساله یمن انجام می‌شود. سفر به صنعاء در حالی انجام می‌شود که شیخ احمد پیشتر در ریاض دیدارهایی با عبدربه منصور هادی و عبدلملک مخلافی، رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه (درتبعید) یمن و همچنین عبداللطیف زیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌(فارس) انجام داده بود.»


طبق گفته این منابع، شیخ احمد پیشنهادی درباره یک توافق سیاسی فراگیر دارد که شامل تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه طرف‌ها، تشکیل کمیته نظامی بی‌طرف که وظیفه تحویل گرفتن پایتخت، دیگر شهرها، موشک و سلاح‌های سنگین را برعهده داشته باشد و حل مشکل انتقال بانک مرکزی به عدن و بحران پرداخت حقوق‌ها است.


این منابع افزودند: «فشارهایی که کشورهای ناظر بر حل و فصل بحران یمن اعمال می‌کنند احتمالا به ازسرگیری مذاکرات صلح در ماه آینده میلادی کمک کند. وی همچنین به تاکیداتی از سوی طرف‌های مشخص درگیر در یمن درباره قبول پیشنهادات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دست یافته است. پیشنهاداتی که مبنای آن، طرح‌های ارائه شده از سوی وزیران امور خارجه عربستان و امارات است.»


این منابع انتظار دارند که نمایندگان جنبش انصارالله و حزب علی عبدالله صالح به عضویت کمیته نظامی ناظر بر آتش‌بس بازگردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته