03 آبان 1395 - 09:53
در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد

زارع: رشد 29 درصدی تولیدات علمی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان/ بازار خوداشتغالی و شهرک عابرمحور مهمترین برنامه‌های باشگاه در افق 1414

جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته با حضور دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر کریم زارع، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در ابتدای سخنان خود در این جلسه به رهنمودهای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و دکتر میرزاده برای این باشگاه اشاره کرد و گفت: «در 37 ماه گذشته با تلاش مداوم، با تغییر آئین‌نامه‌های تحول‌آفرین و تصویب نمودار سازمانی براساس برنامه راهبردی باشگاه، فعالیت‌های موثر در زمینه تشویق اعضای فعال و استعداد درخشان برای تجاری‌سازی و تبدیل ایده به فرآورده به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. همچنین برای تحقق اهداف باشگاه بر مبنای سند راهبردی در جلسه مشترک هیات امنا و کمیسیون دائمی، فعال‌کردن صندوق حمایت از پژوهشگران جوان و نخبگان تصویب شد که امید است چراغ راهی درخشان برای تحقق نقشه راه باشگاه شود.»

او گزارشی از عملکرد باشگاه از مهر 92 تا مهر 95 ارائه کرد و گفت: «برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت مقالات و تلاش برای افزایش سهم باشگاه در تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی، رشد چشمگیر طرح‌های کاربردی و کارآفرینی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و اقدام و عمل برای ارتباط با صنعت از جمله رهنمودهایی است که باشگاه در سرلوحه برنامه راهبردی خود قرار داده است.»

زارع افزود: «در حال‌ حاضر 13هزار و 929 نفر اعضای فعال باشگاه هستند که از این تعداد 998 نفر چهره‌های استعداد درخشان هستند. همچنین از دانشگاه‌های دولتی 11هزار و 193 نفر عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان هستند و این در حالی است که از 998 عضو استعداد درخشان باشگاه، 613 نفر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.»

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان گفت: «اختراع بالش هوشمند، آنالیزور اسپین ذاتی الکترون و سامانه تمام‌اتوماتیک مبدل میعانی سوخت تنها تعداد اندکی از اختراعات مهم این باشگاه هستند. همچنین ما دارای 14 کارگروه تخصصی در حوزه‌های مختلف هستیم. در مجموع 3هزار و 568 اختراع از سوی اعضای باشگاه به ثبت رسیده است که 140 مورد آن تجاری‌سازی شده یا در حال تجاری‌سازی است. ما همچنین اولین مجله نانوساختار در شیمی را در خاورمیانه دارا هستیم که براساس گزارش اشکرینگر If مجازی این مجله 1.529 است.»

او ادامه داد: «راه‌اندازی قطب هوا و فضا، برگزاری دوره‌های آموزشی هوا و فضا و عقد قرارداد با آموزش و پرورش و برگزاری مسابقات هوا و فضا در سطح ملی از جمله فعالیت‌های باشگاه واحد تهران شمال در راستای فناوری هوا و فضا بوده است.»

زارع درباره مقالات اعضای باشگاه نیز گفت: «کل مقالات علمی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان از ابتدا تاکنون 7هزار و 676 رکورد است که در پایگاه علمی اسکوپوس ثبت شده است. همچنین کل مقالات علمی باشگاه در 5 سال گذشته 6 هزار و 902 رکورد بوده است.»

او افزود: «تا ابتدای آبان 95‌، 65095 رکورد علمی در پایگاه اسکوپوس به نام دانشگاه آزاد اسلامی به ثبت رسیده است و تولیدات علمی باشگاه نسبت به سال گذشته 29.72 درصد رشد داشته است.»

زارع در پایان گفت: «تفرجگاه و زیستگاه پرندگان، پژوهشکده فناوری و آموزش، اقامتگاه نخبگان، مرکز رشد، خانه ادیان، گلخانه و دمنوشخانه، مرکز فکر، بازار خوداشتغالی، شهرک عابرمحور و مرکز پرورش شخصیت مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در افق 1414 است.»