گزارش عملکرد سه ماهه فراکسیون امید مجلس
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در متن این گزارش آمده است:
پس از برگزاری دهمین دورهی انتخابات مجلس شورای اسلامی و با مشخص شدن ترکیب نهایی نمایندگان منتخب و موفقیت چشمگیر لیست امید در عمل، مقدمات تشکیل فراکسیون امید قبل از آغاز به کار رسمی مجلس شورای اسلامی فراهم شد.
در گزارشی که منتشر شده رئوس فعالیتهای فراکسیون در سه ماهه اول به صورت خلاصه ارائه شده است:
1- اقدامات پیش از آغاز به کار رسمی مجلس
1-1 برگزاری دو جلسه مجمع عمومی فراکسیون
1-2 اعلام موجودیت فراکسیون امید
1-3 برگزاری جلسات متعدد برای ایجاد هماهنگی بین نمایندگان منتخب و منسجم شدن فرآیند عضویت نمایندگان منتخب در کمیسیونهای تخصصی مجلس
1-4 ارائه پیش نویس اساسنامه فراکیسون در اولین مجمع عمومی
1-5 ارائه توضیحات کلی برای منتخبان در مورد آیین نامه و روند اجرایی مجلس
1-6 حضور و سخنرانی وزرای امور خارجه اقتصاد و معاونت زنان ریاست جمهوری در اولین مجمع عمومی فراکسیون
1-7 برگزاری انتخابات هیات رئیسه موفق
1-8 دریافت پیشنهادها و اصلاح اساسنامه و تصویب آن در دومین جلسه مجمع عمومی
1-9 تبیین ضرورت انسجام در فراکسیون برای تعیین نامزدهای فراکسیون در انتخابات هیات رئیسه مجلس
1-10 دریافت اولویتهای نمایندگان منتخب برای عضویت در کمیسیونهای تخصصی
1-11 جمع بندی اولویتهای کلی نمایندگان برای بررسی تحلیلی و دقیقتر وضعیت کمیسیونهای تخصصی و اعمال تعغییرات در اولویتها در صورت نیاز
1-12 انتخاب نامزدهای فراکسیون امید جهت عضویت در هیات رئیسه مجلس
1-13 تبیین کتابچه اقتصاد مقاومتی با تلاش متخصصان مجرب و توزیع میان نمایندگان عضو فراکسیون
2- آغاز به کار مجلس و تشکیل ارکان آن
2-1 انتخاب چهار نفر از اعضای فراکسیون در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس (یک نایب رئیس، دو دبیر و یک ناظر)
2-2 اضافه شدن یک نایب رئیس دیگر به منتخبین بر اثر هماهنگی های انجام شده و رسیدن تعداد اعضای فراکسیون امید در هیات رئیسه دائم به 5 نفر
3-2 ، دریافت رزومهها و سوابق تحصیلی نمایندگان به بررسی شان حضور آنها در کمیسیونها
4-2 ایجاد هماهنگی در حد امکان با روسای شعب عضو فراکسیون امید برای تعیین مطلوبتر اعضای کمیسیون تخصصی
5-2 انجام هماهنگیهای لازم برای انتخاب هیات رئیسه کمیسیونها که در نتیجه آن از 83 نفر کل اعضای هیات رئیسه، 33 نفر از اعضای فراکسیوون امید، 12 نفر مستقل و 38 نفر از جریان رقیب انتخاب شدند.
رئیس یا نواب رئیس 11 کمیسیون از 14 کمیسیون تخصصی از فراکسیون امید است
3- انتخاب ناظرین و نمایندگان در شوراهای عالی و هیاتهای نظارت
1-3 در هیات رئیسه و شورای مرکزی در مورد تک تک نامزدهای عضویت در شوراهای عالی و هیاتهای نظارت بحث و رای گیری انجام شد و در موارد خاص جدای از اطلاع رسانی متداول، رایزنیهای ویژه نیز صورت گرفت و با هماهنگیها و پیگیری های انجام شده در نهایت انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجامع و شوراهای عالی، 57 نماینده از فراکسیون امید، 10 نفر مستقل و 36 نفر از جریان رقیب در صحن مجلس شورای اسلامی رای آوردند.
4- تشکیلات دبیرخانه
1-4 تهیه پیش نویس وچارت و اولیه جهت ایجاد ساز و کار اجرایی دبیرخانه
4-2 انجام امور اجرایی و اداری فراکسیون در بازده زمانی سه ماهه
5 – تشکیل کمیتههای تخصصی
5-1 دریافت فرم نظر سنجی علاقمندی و میزان تخصص برای عضویت در کمیتههای تخصصی به شرح ذیل:
کمیسیون فرهنگی و اجتماعی( حوزههای فرهنگی و آموزش، بهداشت و درمان، رفاه اجتماعی، روابط کار، گردشگری و محیط زیست و ورزش ) کمیته تولید و زیر بنایی حوزههای صنعت و معادن ؛ کشاورزی ؛آب و فناوری اطلاعات انرژی) کمیته اقتصادی و بودجه ( حوزههای پولی و مالی ، بودجه، بازرگانی و دیوان محاسبات ) کمیته سیاسی و امور داخلی ( حوزههای سیاست داخلی، امور دفاعی و امور نظامی و انتظامی امنیتی)،کمیته سیاست خارجی و امور بینالملل (حوزه مسائل بینالمللی و سیاست خارجی ) کمیته حقوقی و قضایی ( حوزه قضایی و حقوقی و امور مرتبط با اصل 90 قانون اساسی) و کمیتهی زنان ، خانواده و جوانان (حوزههای تخصصی مربوطه ).
5-2 تشکیل کمیتههای تخصصی 7 گانه
5-3 انجام انتخابات هیات رئیسه کمیتهها
6 – تشکیل کمیتههای ویژه
6-1 تشکیل کمیته بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش و تشکیل جلسات در محل فراکسیون در محل وزارت آموزش و پرورش و بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع که منجر به دعوت از وزیر و حضور وی در مجلس و ارائه توضیحات توسط ایشان و پیگیری مطالبات به حق فرهنگیان و خانوادهی آموزش وپرورش ضمن حفظ رویکرد حمایتی از دولت شد.
6-2 تشکیل کمیته ویژه برنامه ششم جهت بررسی برنامه و دریافت پیشنهادات در مورد لایحه برنامه ششم توسعه
7 – دعوت از اشخاص خاص
7-1 هر 5 حقوقدان معرفی شده توسط ریاست قوه قضاییه در جلسه هیات رئیسه فراکسیون و با حضور برخی از چهرههای حقوقی فراکسیون حاضر شدند و برنامههای خود ا ارائه کردند و در نهایت جمع بندی با در نظر گرفتن جواب صورت گرفت.
7-2 دعوت از معاونت پارلمانی رئیس جمهور به هیات رئیسه برای انجام هماهنگیهای لازم و توسعهی همکاریهای دو جانبه
7-3 دعوت از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت ایجاد هماهنگی و بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل فی مابین
7-4 انجام هماهنگیهای لازم برای انتخاب نامزد فراکسیون امید برای پست رئیس دیوان محاسبات کشور
8- برگزاری جلسات
8-1 برگزاری 9 جلسه مجمع عمومی فراکسیون
8-2 برگزاری جلسه هیات رئیسه فراکسیون
8-3 دریافت صورت جلسه های نمایندگان استانها برای انتخاب عضو یا اعضای استانی حاضر در شورای مرکزی فراکسیون
8-4 برگزاری 5 جلسه شورای مرکزی در طول یک ماه و نیم بعد از انتخاب هیات رئیسه دائم ( به دلیل اینکه در دومین مجمع عمومی اختیارات شورای مرکزی به هیات رئیسه موقت تفویض شده بود، بنابراین تا زمان انتخاب هیات رئیسه دائم عملا شورای مرکزی تشکیل نشده بود و بلافاصله پس از انتخاب هیات رئیسه دائم شورای مرکزی تشکیل و جلسات آن به طور منظم برگزار شد.
انتهای پیام/