دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شروع فصل سوم موسیقی با کنسرت‌های خارج از کشور و انتشار چند آلبوم

پاییز امسال و همزمانی این فصل با ایام محرم و صفر هرچند باعث شد که موسیقی در حوزه اجرای صحنه‌ای، روزهای کم‌فروغی را سپری کند اما به هر حال اهالی موسیقی هم ترجیح دادند تا بنا به این مناسبت‌ها فعالیت‌های‌شان را در حوزه‌های دیگری همچون انتشار آلبوم یا برنامه‌ریزی برای تورهای کنسرت در خارج از کشور در ماه‌های پیش رو ادامه دهند. این تصمیمی است که به گفته فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد توسط خود هنرمندان گرفته شده است.
کد خبر : 128011
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، او پیش از این در گفت‌وگویی در هفته گذشته اعلام کرده بود که هرچند اجرای صحنه‌ای موسیقی سنتی و کلاسیک به‌جز دهه اول محرم تا سوم امام حسین(ع)، اربعین، رحلت پیامبر(ص) و ایام شهادت ماه صفر با احتساب چند روز قبل و بعد از این ایام، منعی ندارد، اما درخواستی برای اجرای صحنه‌ای داده نشده است. در این بین البته شرایط موسیقی پاپ کمی متفاوت بود و طالبی اعلام کرده بود که در محرم و صفر به اجراهای صحنه‌ای پاپ مجوزی داده نمی‌شود. با این وجود در ماه آبان هنرمندانی مثل حسین علیزاده، سهراب پورناظری و همایون شجریان و کیوان ساکت در تور کنسرت‌های‌شان در خارج از کشور روی صحنه خواهند رفت و در ادامه هم چند آلبوم موسیقی از هنرمندانی همچون شهرام ناظری منتشر می‌شود تا آغازی باشد بر شروع نیمسال دوم موسیقی.


کنسرت حسین علیزاده در لندن
حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده تار و سه تار در ادامه تور کنسرت «زخمه دل» ۹ آبان در شهر لندن روی صحنه می‌رود. این تور کنسرت از نهم سپتامبر و از کارولینای شمالی آغاز شد و بعدتر حسین علیزاده به همراه حسین بهروزی‌نیا (نوازنده عود)، بهنام سامانی (نوازنده تنبک) و صبا علیزاده (نوازنده کمانچه) در قالب کنسرت بداهه‌نوازی موسیقی اصیل ایرانی در امریکا روی صحنه رفتند. حسین علیزاده بعدتر و در هشتم اکتبر با این تور کنسرت به اروپا سفر کرد و در تازه‌ترین کنسرت قرار است روز ۳۰ اکتبر (۹ آبان) در سالن «bush hall» شهر لندن روی صحنه برود. این کنسرت سال گذشته هم با همین عنوان در چند شهر کانادا اما بدون حضور صبا علیزاده به صحنه رفت که با استقبال روبه‌رو شد.
اجرای «خداوندان اسرار» در بروکسل
همزمان با تور کنسرت اروپایی حسین علیزاده، سهراب پورناظری به همراه همایون شجریان هم تور اروپایی کنسرت خود را در اروپا آغاز می‌کنند. مبدا این تور بروکسل است و همایون شجریان و سهراب پورناظری روز ٢٩ اکتبر (هشتم آبان‌ماه) رپرتوار «خداوندان اسرار» را در سالن «Henry Le Boeuf Hall» این شهر اجرا می‌کنند. تور کنسرت‌های همایون شجریان‌ و سهراب پورناظری در اروپا و در کشورهایی همچون فرانسه، هلند و بلژیک برگزار و ادامه پیدا خواهد کرد. این دو هنرمند در این کنسرت‌ها بخش‌هایی از آلبوم‌های «خداوندان اسرار» و «آیینه‌ها» را اجرا می‌کنند. حسین رضایی‌نیا و آیین مشکاتیان (سازهای کوبه‌ای)، مهیار طریحی (سنتور) و میلاد محمدی (تار) هنرمندانی هستند که در این کنسرت‌ها همایون شجریان و سهراب پورناظری را همراهی می‌کنند. چند ماهی است که اعلام شده آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد منتشر می‌شود.
تور کنسرت کیوان ساکت در آسیا، اروپا و امریکا
کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی یکی دیگر از هنرمندانی است که تور کنسرتش را تا یک ماه آینده از چند کشور آسیایی شروع می‌کنند. به گفته ساکت این کنسرت یک کنسرت بی‌کلام است و از هنگ‌کنگ و چین شروع می‌شود و این نوازنده در ادامه برای برگزاری چند کنسرت دیگر به همراه سروش عادل‌خواه (نوازنده پیانو) در لندن، تورنتو و مونترال روی صحنه خواهد رفت. ساکت قرار است بعد از این تور برای برگزاری کنسرت به ایران برگردد؛ کنسرتی که به گفته خودش با معرفی یک خواننده جدید همراه خواهد بود. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر درباره کنسرتش در ایران توضیح داد: «ما چند روز بعد از برگزاری کنسرت در ایران که به احتمال فراوان دی و بهمن‌ماه خواهد بود سفری نیز به امریکا برای برگزاری چند کنسرت بی‌کلام خواهیم داشت که جزییات آن را بعدا اعلام می‌کنم.»
«عاشق کیست» شهرام ناظری منتشر می‌شود

اما شهرام ناظری که یک ماهی است تور کنسرت ناگفته او به همراه پسرش به پایان رسیده در آینده نزدیک آلبومی را منتشر می‌کند که چیزی حدود یک سال و نیم برای انتشار آن زمان صرف شده است. «عاشق کیست»، آلبوم تازه شهرام ناظری است که شامل گلچینی از دوبیتی‌های ابوسعید ابوالخیر است که توسط ارکستر سمفونیک جمهوری چک متشکل از ٧٠ نفر ضبط شده و صدای شهرام ناظری کامل‌کننده آن است. رهبری و آهنگسازی این آلبوم توسط امیر پورخلجی انجام شده و با صدای شهرام ناظری در بهمن‌ماه امسال توسط موسسه «پردیس موسیقی معاصر» منتشر و روانه بازار موسیقی می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته