دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1395 - 19:20

باهنر: تشکیل کشور جدید با محور کردها یعنی اسراییل ثانی که آن را نمی‌پذیریم

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به تحرکات اخیر منطقه گفت: تشکیل کشور جدید با محور کردها از نظر ما همان اسرائیل ثانی است.
کد خبر : 127912

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عصر امروز در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین به بررسی مسائل بین‌المللی و مهم منطقه پرداخت.


وی با اشاره به تحولات سنگین منطقه طی 20 روز اخیر اذعان داشت: شرایط منطقه و به طور ویژه سوریه، عراق و یمن تغییرات بی‌سابقه‌ای را پشت‌سر گذاشته‌اند و ابرقدرت‌های جهان نیز علیه یکدیگر اظهارات تهدیدآمیز بی‌سابقه‌ای داشتند.


باهنر تصریح کرد: اقدامات اخیر آنها در منطقه غیرمعقول و تازه به نظر می‌رسد.


وی با اشاره به اظهارات اخیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی‌بر اینکه اگر منافع روسیه در منطقه تحریک شود از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده خواهیم کرد، گفت: حرف‌ها و اظهارات روسیه و آمریکا نسبت به یکدیگر بی‌سابقه، خشن و تهدیدآمیز بوده است.


باهنر افزود: پیشنهاد پوتین مبنی‌بر بازگرداندن خانواده‌های مامورین خارج از این کشور به روسیه و عدم‌پایبندی آنها به قراردادها همگی نشان از آمادگی نظامی این کشور علیه رقبای سیاسی خود دارد.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز ادامه داد: تا 15 سال گذشته ایران و آمریکا تنها کشورهای فعال نظامی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رفتند، اما امروز ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای منطقه از نظر نظامی نه تنها فعال شده‌اند بلکه به لشگرکشی و تجاوز به کشورهای دیگر منطقه دست می‌زنند.


باهنر: از نکات مثبت تحرکات اخیر منطقه می‌توان به عملیات‌های آزادسازی موصل و رقه اشاره کرد که بحمدلله نشان می‌دهد تلاش‌های مجاهدین عراق، سوریه و افغان که ایران مسئولیت آموزش آنها را به عهده دارد، به نتیجه رسیده است

باهنر با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا و روسیه در منطقه گفت: به نظر می‌رسد آنها در پی تشکیل کشور جدیدی در منطقه هستند و این مساله از جهتی خوب به نظر می‌رسد، چرا که نشان می‌دهد خوشبختانه آنها پایان عمر داعش را پذیرفتند و این مساله‌ای است که نخست‌وزیر اسرائیل نیز اخیرا به آن اشاره کرده است.


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد کشور جدید مدنظر آنها با محور کردهاست که انشاء‌الله این ایده محقق نخواهد شد و به نظر ما این کشور همان اسرائیل ثانی است که برای کشورهای دیگری چون ترکیه که ایده تشکیل مجدد عثمانی را در سر دارند قابل پذیرش نخواهد بود. البته ما نیز تشکیل چنین کشوری را نخواهیم پذیرفت.


باهنر در پایان افزود: از نکات مثبت تحرکات اخیر منطقه می‌توان به عملیات‌های آزادسازی موصل و رقه اشاره کرد که بحمدلله نشان می‌دهد تلاش‌های مجاهدین عراق، سوریه و افغان که ایران مسئولیت آموزش آنها را به عهده دارد، به نتیجه رسیده است.


وی تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد اوضاع به وجود آمده در منطقه تا 8 سال آینده از نظر فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا کند، اما بی‌ثباتی ناشی از تحرکات نظامی و تغییراتی جغرافیایی و ناامنی مرزها بهبود خواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته