دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1395 - 14:00
از بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی چه می‌دانید؟ /6

آریا، اولین بیمارستان خصوصی مشهد/ بیمارستان و زایشگاه آریا دارای 120 تخت فعال است/ انجام 6 هزار عمل جراحی در سال گذشته

56 درصد، ضریب اشغال تخت بیمارستان آریا در سال 1394 / تجهیز درمانگاه قلب با خرید دستگاه‌های جدید اکو کاردیوگرافی و تست ورزش و هولترمانیتورینگ /بیمارستان آریا در نزدیکی بزرگترین بیمارستان‌های دانشگاهی دولتی مشهد یعنی بیمارستان قائم و امام رضا (ع) قرار گرفته است/73 پزشک عضو هیات علمی و 135 پزشک غیر عضو هیات علمی با بیمارستان همکاری می‌کنند....
کد خبر : 127691

زهره نورایی خبرگزاری آنا، مشهد مقدس- بیمارستان آریا وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی مشهد یکی از بیمارستان‌های مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است که در عرصه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به مردم خدمت می‌کند. این بیمارستان 100 تختخوابی سال‌هاست که از سوی کمیته ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان بیمارستان درجه‌یک شناخته‌شده است.


دانشگاه آزاد اسلامی مشهد جزو نخستین واحدهای دانشگاهی کشور است که رشته پزشکی در آن راه‌اندازی شد. نخستین سری دانشجویان پزشکی از سال 67 به این دانشگاه وارد شدند و تاکنون بیش از 1500 نفر در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل و وارد حوزه سلامت و درمان مردم شده‌اند. اکنون 746 نفر در رشته پزشکی این دانشگاه در حال تحصیل هستند.


ضریب اشغال تخت بیمارستان آریا در سال 1394، 56 درصد بوده و نزدیک به 6000 عمل جراحی انجام شده است

برای آشنایی هر چه بیشتر با بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی، گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با دکتر وحید مغفرتی متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و رئیس این بیمارستان از نظر کاربران و خوانندگان می‌گذرد:


* آقای دکتر! علاوه بر اعلام تاریخچه، بفرمایید این بیمارستان از ابتدا دارای چه امکاناتی بوده و اکنون چه امکاناتی دارد؟


- بیمارستان آریا در سال 1348 به عنوان اولین بیمارستان خصوصی مشهد تاسیس شد و در سال 1374 و در حالی که دچار رکود و دیگر مشکلات عدیده شده بود، قسمت اعظم سهام آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خریداری شد. دانشگاه نسبت به تکمیل تجهیزات آن و افزودن فضاهای فیزیکی همچون اورژانس، کتابخانه و سالن کنفرانس همت و فضای مناسبی را برای درمان و آموزش پزشکی فراهم کرد.



بخش‌های فعال بیمارستان شامل: قلب و سی سی یو، اورژانس، داخلی _ جراحی مردان (جراحی‌های فوق تخصصی اعصاب و پلاستیک و اطفال)، جراحی زنان، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، چشم و ارولوژی و اعصاب و اتاق عمل برای انجام اعمال جراحی تخصصی مثل فیکو، لاپاراسکوپی، آتروسکوپی و درمانگاه‌های اختصاصی گوش و حلق، چشم، جراحی، پوست، ارتوپدی، قلب، همیوپاتی، روان شناسی و زایشگاه همراه با امکانات انجام زایمان بی درد است. واحدهای پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه کلینیکال، پاتولوژی، رادیولوژی، اندوسکوپی برونکوسکوپی، سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی و تست ورزش است.


* درباره بیمارستان آریا و موقعیت آن در مرکز شهر و وضعیت مراجعه بیماران به این مرکز توضیح دهید؟


علی‌رغم بار مالی قابل توجه، برقراری مزایای ویژه کارکنان بخش بهداشت و درمان همچون حق ارتقای بهره‌وری نیز در سال‌های اخیر در بیمارستان آریا اجرایی شده است

- این بیمارستان موقعیت مکانی مناسبی دارد. بیمارستان آریا در نزدیکی بزرگترین بیمارستان‌های دانشگاهی دولتی مشهد یعنی بیمارستان قائم و امام رضا (ع) قرار گرفته است. این منطقه جایگاه و مکان زیادی از مطب پزشکان و یکی از قطب‌های درمانی شهر مشهد است.


* چه تعداد بیمار در سال به بیمارستان آریا مراجعه می‌کند؟


- ضریب اشغال تخت بیمارستان آریا در سال 1394، 56 درصد بوده و نزدیک به 6000 عمل جراحی انجام شده است.


* آیا در راستای بروز کردن بیمارستان اقداماتی شده است؟


- بیمارستان آریا در چند سال منتهی به سال 1387 دچار روند رکودی، کاهش تعداد بیماران و ضرردهی مضاعف و عقب افتادگی پرداخت حق العمل پزشکان شد. اما خوشبختانه از سال 1388 مجددا ً سیر صعودی آن آغاز و در همان سال موفق به ارتقای درجه ارزشیابی از 2 به 1 شد که تاکنون این مزیت حفظ شده است و این جانب نیز افتخار آن را داشتم که به این روند مثبت شتاب بخشیده و علاوه بر افزایش ضریب اشغال تخت و فراهم آوری متریال مناسب برای آموزش دانشجویان که هدف اصلی بیمارستان بوده است سال 1391 را با تراز مثبت مالی به انتها برسانم. در این سال‌ها و سال‌های بعد آن تاکنون اقدامات فراوانی چه از نظر نوسازی تجهیزات و چه از نظر ارتقای فضای فیزیکی انجام شده است.



دکتر وحید مغفرتی متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و رئیس بیمارستان


* این اقدامات شامل چه مواردی است؟


راه‌اندازی بخش جراحی اعصاب، بازسازی کامل فضای آزمایشگاه و پاتولوژی، بازسازی کامل فضای لاندری، خرید دستگاه C –Arm ، جایگزینی تخت‌های بستری، جایگزینی تخت‌های عمل، خرید دستگاه‌های ونتیلاتور و مانیتورینگ، تجهیز درمانگاه قلب با خرید دستگاه‌های جدید اکو کاردیوگرافی و تست ورزش و هولترمانیتورینگ، خرید دستگاه اندوسکوپی جدید، بازسازی اتاق‌های خصوصی و .....


* در مورد تعالی بخشی بیمارستان چه اقداماتی انجام‌شده و آیا تلاشی برای بروزرسانی مدیریت بر اساس متد جدید صورت گرفته است؟


- در ارتباط با تعالی بخشی بیمارستان اقدامات منحصر به توسعه فضای فیزیکی و تجهیزات نبوده است. در بعد نیروی انسانی با پشتیبانی معاون علوم پزشکی واحد مشهد نیز از سال 1391 با توجه به افزایش قابل توجه ضریب اشغال تخت افزایش نیروی انسانی و رعایت تناسب بین تخت فعال و کارکنان مدنظر قرار گرفت که با توجه به محدودیت‌های استخدامی این اقدام در قالب قرارداد با یک شرکت تامین نیروی انسانی انجام شد.


این بیمارستان با داشتن یک سالن کنفرانس و 2 کلاس آموزشی علی‌رغم محدودیت فضای فیزیکی و با وجود آنکه مجموعه بیمارستان را فضای آموزشی فرض می‌کنیم در امر تخصیص فضاهای ویژه آموزشی نیز کوشا بوده است

علی‌رغم بار مالی قابل توجه، برقراری مزایای ویژه کارکنان بخش بهداشت و درمان همچون حق ارتقای بهره‌وری نیز در سال‌های اخیر در بیمارستان آریا اجرایی شده است.


* در مورد موضوع حاکمیت بالینی چه اقداماتی در بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد انجام‌ شده است؟


- تیم حاکمیت بالینی بیمارستان آریا متشکل از معاون محترم علوم پزشکی و رئیس و معاونان دانشکده پزشکی و البته رئیس و معاونان و مدیر بیمارستان در راستای ارتقای خدمات بالینی و آموزشی فعال است.


* بیمارستان آریا چه همکاری‌هایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته و دارد؟


بیمارستان آریا در زمینه برگزاری کنفرانس‌های مشترک با دانشگاه علوم پزشکی فعال است. این بیمارستان با داشتن یک سالن کنفرانس و 2 کلاس آموزشی علی‌رغم محدودیت فضای فیزیکی و با وجود آنکه مجموعه بیمارستان را فضای آموزشی فرض می‌کنیم در امر تخصیص فضاهای ویژه آموزشی نیز کوشا بوده است.


* چه تعداد پزشک و نیروی استخدامی در این بیمارستان مشغول به کار هستند؟



73 پزشک عضو هیات علمی و 135 پزشک غیر عضو هیات علمی با بیمارستان همکاری می‌کنند که البته میزان این همکاری نیز در مورد پزشکان مختلف و در بازه‌های زمانی متفاوت متغیر است. کارکنان رسمی 154 نفر بوده و 98 نفر از آنان شرکتی هستند که با بیمارستان همکاری می‌کنند.


* با کدام بیمه‌های درمانی طرف قرارداد هستید؟


- این بیمارستان تقریبا ً با همه سازمان‌های بیمه‌گر اصلی پایه و مکمل و تجاری قرارداد دارد.


*وضعیت عمرانی بیمارستان آریا چگونه است؟ برنامه‌ای برای گسترش فیزیکی بیمارستان دارید؟


تغییراتی که از سال 1388 در زمینه ارتقای کیفیت خدمات و خودکفایی بیمارستان آغاز شده و منجر به قطع نیاز به کمکهای مالی دانشگاه آزاد اسلامی و ارتقای همه جانبه بیمارستان شده است، حاصل تلاش و کمک بسیاری افراد اعم از معاون علوم پزشکی، مدیران و پزشکان و کارکنان این مجموعه بوده است

- متاسفانه فرسودگی و قدیمی بودن ساختمان بیمارستان امکان توسعه فضای فیزیکی را محدود کرده است . اما با یاری خداوند متعال و پشتیبانی ریاست دانشگاه و پیگیری معاونت علوم پزشکی آرزوی نوسازی کامل و توسعه جدی بیمارستان را به عنوان هدفی نه چندان دور از دسترس می‌بینم.


* بیمارستان آریا چه خدمات ویژه‌ای به اعضای هیات علمی، استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌کند؟


- بیمارستان آریا سال‌هاست طبق یک جدول مشخص تخفیفات قابل توجهی را برای همه همکاران اعم از هیات علمی و کارکنان و دانشجویان در نظر گرفته است.


* آقای دکتر برنامه کاری روزانه شما به چه صورت است؟ کار بالینی هم انجام می‌دهید؟


- اینجانب علاوه بر انجام وظایف مدیریتی در امر کار بالینی و آموزش نیز فعال هستم.


* اگر بخواهیم نام تعدادی از استادان برجسته‌ای که در بیمارستان آریا مشغول به خدمت هستند را ذکر کنید، چه کسانی هستند؟


- بیمارستان آریا بخش قابل توجهی از موفقیت و وجهه خود را مدیون اساتید برجسته ای است که این مکان را شایسته ارائه خدمات ارزشمند خویش به بیماران و دانشجویان دیده اند. اجازه می خواهم بدون نام بردن از شخص خاصی در میان این گروه بزرگ از اساتید و سروران از همه آنان سپاسگزاری کنم.



و حرف آخر.......


در انتها باید یادآوری کنم، تغییراتی که از سال 1388 در زمینه ارتقای کیفیت خدمات و خودکفایی بیمارستان آغاز شده و منجر به قطع نیاز به کمکهای مالی دانشگاه آزاد اسلامی و ارتقای همه جانبه بیمارستان شده است، حاصل تلاش و کمک بسیاری افراد اعم از معاون علوم پزشکی، مدیران و پزشکان و کارکنان این مجموعه بوده است. جا دارد از همه کسانی که چه در این سالها و چه قبل از آن صادقانه در راه آموزش دانشجویان و درمان بیماران کوشیده اند قدردانی کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
۰
خیلی خیلی بدزیرصفرمتاسفم واقعابرامدیرانش دستمال کاغذی تو توالت واطاقاش نمیزارن بایدخودت بخری این کمترین و گفتم که بقیشوخودتون متوجه بشین
هلدینگ شایسته