دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1395 - 09:17
رئیس دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با آنا:

روز ملی کره جنوبی در اصفهان برگزار می‌شود/ ناآگاهی نویسندگان عامل تخلفات علمی است

رئیس دانشگاه اصفهان از برگزاری روز ملی کره‌جنوبی در این دانشگاه خبر داد و بر ایجاد عزم ملی برای برچیده شدن بساط تخلفات علمی تاکید کرد.
کد خبر : 127595

دکتر هوشنگ طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «دانشگاه اصفهان نماینده وزارت علوم برای همکاری‌های دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های کره‌جنوبی است. به همین دلیل به دنبال فعالیت‌های بین‌المللی کره، آنها علاقه‌مند بودند که اجلاسی را در ایران با نام روز کره جنوبی برگزار کنند.»


طالبی گفت: «هیات کره‌ای امروز اول آبان در یک اجلاس نیم‌روزه در دانشگاه اصفهان شرکت می‌کنند که 13 دانشگاه کره در آن حضور دارند و هدف، شناساندن آموزش‌های عالی دو طرف به همدیگر است.»


او افزود: «امیدواریم بتوانیم فصل جدیدی از روابط علمی را شروع کنیم. در آینده، کشورهای شرق آسیا حرف زیادی برای گفتن در مسائل علمی دارند و خوب است که ما زمینه‌ها را برای همکاری آینده ایجاد کنیم. فرهنگ ایرانی‌ها به مراتب نزدیک‌تر است به کشورهای شرق آسیا تا به کشورهای غربی و امیدوارم زمینه‌ای برای توسعه روابط دو کشور فراهم شود.»


رئیس دانشگاه اصفهان گفت: «در طرح همکاری دانشمندان ایرانی غیرمقیم با دانشگاه اصفهان تا به حال 20 نفر درخواست همکاری داد‌ه‌ که رسیدگی شده است و دو نفر هم کار خود را شروع کرده‌اند.»


طالبی درباره تخلفات علمی و پژوهشی نیز گفت: «این بحث، بحث پایه و اخلاقی برای فعالیت‌های پژوهشی است. متاسفانه با سودجویی بعضی‌ها این مساله رونق پیدا کرده و در حال رسوخ کردن به بدنه دانشگاه‌ها است. نمی‌توان گفت تخلف وجود ندارد و باید حتما جلوگیری شود.»


او افزود: «بسیاری از این تخلفات ناشی از کم‌تجربگی و ناآگاهی نویسندگان است نه اینکه در آن غرضی باشد. در درجه اول باید اطلاع‌رسانی و آموزش داده شوند. شاید خیلی از محققان جوان ما رعایت مسائل را نمی‌دانند و ناخواسته در این دام می‌افتند. در درجه دوم نیز باید راه‌های تنبیهی اتخاذ شود که در هر دانشگاه قرار است کمیته‌ای برای پیگیری و مقابله با این تخلفات به وجود بیاید.»


طالبی گفت: «مقابله با تخلفات علمی یک عزم و همت ملی می‌خواهد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم برای ایجاد این عزم دست به کار شده است تا بساط تخلفات علمی برچیده شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته