دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1395 - 14:15

آفریقای جنوبی از دیوان کیفری بین‌المللی لاهه خارج می‌شود

آفریقای جنوبی در حال فراهم کردن مقدمات کناره‌گیری از دادگاه کیفری بین‌المللی است.
کد خبر : 127533

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از وب‌سایت شبکه بی‌بی‌سی عربی، منابع خبری گزارش کردند که دولت آفریقای جنوبی قصد دارد از دادگاه لاهه کنار بکشد، اقدامی که بسیاری از دیپلمات‌ها آن را خطری برای دادگاه کیفری بین‌المللی می‌دانند که متهم به تبعیض علیه کشورهای آفریقایی است.


سال گذشته مقام‌های آفریقای جنوبی حکم بازداشت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان را که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی و جنایات جنگی درخواست شده بود، رد کردند. در آن زمان، عمر البشیر در اجلاس اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ حضور داشت.


البشیر دست داشتن در جنایت‌های منطقه متشنج دارفور در غرب سودان را رد کرده است.


گرچه سازمان ملل متحد و آفریقای جنوبی وجود هرگونه درخواست در زمینه کناره‌گیری را رد می‌کنند، ولی رسانه‌های خبری می‌گویند به نسخه‌ای از سند «درخواست کناره گیری» دست یافته‌اند که از سوی مایته نکوآنا ماشابانده، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی امضاء شده است. در این سند آمده است: «جمهوری آفریقای جنوبی به این نتیجه دست یافته است که تعهدات این کشور در قبال حل و فصل اختلافات در مواردی با تفسیرهای دادگاه کیفری بین‌المللی در تعارض است.»


این نامه می‌افزاید: «دولت آفریقای جنوبی متعهد است از فرار مرتکبان جنایات و جرائم بین‌المللی از چنگ عدالت جلوگیری کند و به‌عنوان یکی از اعضای موسس اتحادیه آفریقا، پیشبرد حقوق بشر و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات در قاره آفریقا را وظیفه خود می‎‌داند.»


دیوا مافینگا، تحلیلگر ارشد بخش آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از این اقدام آفریقای جنوبی گفت: «قصد آفریقای جنوبی برای خروج از دادگاه کیفری بین‌المللی نوعی تحقیر عدالت در برابر دولت‌هایی شناخته می‌شود که قصد افزایش تلاش در راستای قصاص جنایات بزرگ را دارند.»


آفریقای جنوبی سال گذشته تهدید به کناره‌گیری از دادگاه کیفری بین‌المللی کرده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته