دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1395 - 12:39

گاردین متن ایمیل‌های ظریف و کری را منتشر کرد/ فشار ایران، مصر را به نشست لوزان رساند

روزنامه گاردین مدعی شده به ایمیل‌هایی دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، شخصا از جان کری همتای آمریکایی خود درخواست کرده تا دولت مصر در آخرین مذاکرات مربوط به بحران سوریه که در لوزان سوئیس برگزار شد، شرکت کند.
کد خبر : 127505

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وب‌سایت گاردین نوشته است که ایران زمانی با حضور در مذاکرات لوزان موافقت کرد که مطمئن شد وزیران امور خارجه مصر و عراق نیز در این مذاکرات حاضر خواهند بود. هر دو این دولت‌ها از موضع حمایتی ایران از بشار اسد، پشتیبانی می‌کنند اما اهمیت مصر در این نکته است که این کشور، پرجمعیت‌ترین کشور اهل تسنن در خاورمیانه به شمار می‌آید.


مذاکرات مربوط به حضور مصر در لوزان چند روز پیش از آن آغاز شد که مصر همچون روسیه با قطعنامه دولت فرانسه در شورای امنیت که خواستار خاتمه بمباران حلب شده بود، مخالفت کرد. این موضع مصر، باعث تعجب دولت عربستان، حامی مالی مصر شد.


سفیر عربستان در سازمان ملل متحد، تصمیم مصر را «دردآور» خواند و افزود که «مواضع مالزی و سنگال بیشتر به تصمیم اعراب نزدیکتر است تا مواضع اعضای شورای خیلح فارس (از جمله) مصر.»


یک روز بعد، ریاض کمک‌های نفتی خود را به مصر که تقریبا 700 هزار تن تولیدات نفتی در ماه می‌شود، متوقف کرد.


این نخستین اختلاف میان ریاض و قاهره از زمان ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی است که با برکناری محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین در سال 2013 به قدرت رسید. از آن زمان، عربستان، میلیون‌ها دلار پول به مصر کمک کرده تا این کشور بتواند بر بحران اقتصادی خود غلبه کند.


جان کری در تلاش برای برگزاری نشست لوزان، در روز 4 اکتبر ( 13 مهر) به ظریف ایمیلی برای شرکت در این نشست ارسال می‌کند. کری در ایمیل گفته که او با سرگئی لاوروف،وزیر امور خارجه روسیه مذاکراتی در خصوص «برگزاری نشستی کوچک با حضور طرف‌های کلیدی در سوریه» برگزار کرده است. او نوشته که «لاوروف با این نشست بسیار موافق است. من هم چنین نظری دارم. این نشست درباره مذاکره نیست بلکه نوعی نظرخواهی است. هدف این نشست، کشف راه حلی سیاسی است و این که آیا (راه حل) معقول می‌تواند شکل بگیرد.»


وزیر امور خارجه آمریکا نوشته که «مشارکت‌کنندگان در این نشست، روسیه، ایران، ترکیه، قطر عریستان و آمریکا خواهند بود. آیا شما می‌توانید عصر 15 اکتبر (24 مهر) در این نشست حاضر باشید؟»


در پاسخ، ظریف می‌گوید که تلاش دارد در این نشست حاضر باشد اما می‌گوید که روز بعد باید به تهران برگردد تا میزبان وزیران امور خارجه آفریقایی باشد. او اضافه می‌کند: «چرا مصر نباید حضور داشته باشد؟»


به گزارش آنا، نشست لوزان بدون دستاورد خاصی پایان یافت. خبرگزاری آنا پیشتر در گزارشی از فشار ایران برای حضور عراق و مصر در مذاکرات لوزان خبر داده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته