دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1395 - 14:27

احتمال برگزاری جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برگزاری جلسه‌ای اضطراری برای بررسی تحولات سوریه شد.
کد خبر : 127502

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از رویترز، بان کی مون در تلاش است تا مجمع عمومی سازمان ملل متحد را برای برگزاری یک نشست اضطراری با هدف بررسی اوضاع سوریه متقاعد کند. این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون در صدور قطعنامه برای اتخاذ تدابیری با هدف پایان دادن به جنگ حدود 6 ساله در سوریه شکست خورده است.


طبق قطعنامه صادره در سال 1950 در صورت شکست خوردن تحرکات شورای امنیت، امکان دعوت از مجمع عمومی برای برگزاری جلسه‌ای اضطراری درباره موضوعاتی که نیاز به اقدام جمعی است، وجود دارد.


بان کی مون در این‌باره گفت: «از همه شما می‌خواهم تا همکاری کنید و مسئولیت خود را بدانید و حمایت کنید. احساس تاسف می‌کنم که شورای امنیت در پذیرش مسئولیت خود برای حفظ صلح و امنیت در س.ریه شکست خورده است.»


از سال 2011 تاکنون همواره روسیه به‌عنوان هم‌پیمان سوریه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب پنج قطعنامه در شورای امنیت درباره سوریه استفاده کرده است. چین نیز در این راستا هم‌پای روسیه از حق وتو برای چهار قطعنامه نخست استفاده کرده است.


روز گذشته (پنج‌شنبه) بنا به درخواست کانادا و بیش از یک‌سوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد و با اطلاع بان کی مون و استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه مجمع عمومی به‌طور غیر رسمی جلسه‌ای برای بررسی تحولات سوریه برگزار کرد.


کانادا اعلام کرده بود که یکی از اهداف این نشست، آگاهی دادن به همه برای برگزاری یک نشست اضطراری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته