دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1395 - 10:44

جان کری: حوثی‌ها باید موشک‌هایشان را کنار بگذارند

وزیر امور خارجه آمریکا که میزبان همتای سعودی خود است گفت حوثی‌ها باید نیروهایشان را از مناطق مدنظر عربستان عقب بکشند و موشک‌هایشان را نیز کنار بگذارند.
کد خبر : 127454

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از فارس، جان کری و عادل جبیر، وزیران امور خارجه آمریکا و عربستان، روز گذشته (پنج‌شنبه) پس از نشست مشترک در واشنگتن، در مقابل خبرنگاران حاضر شدند و درباره محتوای مذاکراتشان، سخن گفتند.


طبق گزارش رویترز، جان کری گفت که در مذاکراتش با طرف سعودی شاید پیشرفت‌هایی درباره حلب حاصل شده باشد.


وزیر امور خارجه آمریکا درباره یکی دیگر از کشورهای جنگ‌زده خاورمیانه یعنی یمن هم سخن گفت و تصریح کرد که ادامه اجرای مفاد آتش‌بس در یمن، خواسته واشنگتن و ریاض است.


کری در ارزیابی وضعیت جاری یمن گفت که امروز خشونت‌ها در یمن به صورت چشمگیری کاهش یافته است.


وزیر امور خارجه آمریکا درباره گروه‌های مقاومت یمنی گفت: «عربستان حق دارد که از شر موشک‌هایی که از یمن به سمت سرزمین‌هایش شلیک می‌شود، خلاص شود. ما از حوثی‌ها (جنبش انصارالله) می‌خواهیم که نیروهایشان را عقب بکشند. از آن‌ها می‌خواهیم که موشک‌هایشان را هم عقب بکشند که البته این موضوع بالاخره باید در مذاکراتی که ممکن است آغاز شود، بررسی خواهد شد.»


این هفته مذاکرات بی‌نتیجه‌ای با محوریت یمن در لوزان برگزار شد، مذاکراتی که گفته می‌شود حضور عراق و مصر در دور میز آن، مرهون فشار ایران بر آمریکا است.


وزیر امور خارجه عربستان نیز در این نشست ابتدا به قانون مصوب اخیر کنگره آمریکا برای آزاد شدن شکایت از دیپلمات‌های خارجی به دلیل اتهامات تروریستی پرداخت. همان قانونی که شکایت از سفیر وقت عربستان به‌دلیل حمایت از تروریست‌های عامل حملات 11 سپتامبر را ممکن می‌سازد.


عادل جبیر تهدید کرد که این قانون می‌تواند باعث اخلال در نظم بین‌الملل شود. جان کری نیز البته نظر موافقی داشت و گفت قانونی که کنگره تصویب کرده، مصونیت دولتی و منافع ما را به خطر می‌اندازد.


جان کری گفت باید آمریکا و عربستان راهی پیدا کنند که نیازها و شأن قربانیان 11 سپتامبر حفظ و در عین حال، امنیت سربازان آمریکایی در خارج از مرزها هم تأمین شود.


وزیر امور خارجه سعودی‌ها توجیه سران کشورش برای حمله به یمن را هم در واشنگتن بازگو کرد و گفت: «ما حق دفاع از مرزهایمان را برای خود محفوظ می‌دانیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته