دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1395 - 09:01

گزارش سازمان ملل متحد: عربستان ناقض قواعد حقوق بشردوستانه در یمن است

دو هفته پس از حمله خونین ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یک مراسم سوگواری در یمن که به کشته و زخمی شدن صدها غیر نظامی منجر شد، ناظران سازمان ملل متحد اعلام کردند که دولت سعودی، در جریان این حمله، بسیاری از قواعد حقوق بشردوستانه را نقض کرده است.
کد خبر : 127435

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، در روز 8 اکتبر (17 مهر) جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان، دو بار به فاصله‌ای بسیار اندک، مراسمی را که به دلیل سوگواری برگزار شده بود، مورد حمله قرار دادند. برخی منابع شمار کشته‌های این حادثه را 140 تن و برخی دیگر تا 700 تن اعلام کرده بودند.


بسیاری از نهادهای بین‌المللی از این اقدام انتقاد کرده و خواستار برقراری آتش بس در یمن شدند. دولت عربستان نیز اعلام کرد که ارسال اطلاعات اشتباه، باعث چنین حمله‌ای شده و علاوه بر مجازات خاطیان، به خانواده قربانیان خسارت پرداخت خواهد کرد.


گروهی از ناظران سازمان ملل متحد که وظیفه تحقیق و بررسی این حمله را برعهده داشته‌اند در گزارشی نوشته‌اند که حمله دوم ائتلاف تحت رهبری عربستان تعهدات مربوط به «ممنوعیت حمله به رزمنده‌ای که سلاح را بر زمین گذاشته» از طریق حمله «دو زمانه» نقض کرده است.


حمله دو زمانه، حمله‌ای است که در دو نوبت انجام شده و در نتیجه در نوبت دوم، افرادی را که برای کمک به مجروحان انفجار اول اعزام شده‌اند، به ویژه تیم‌های پزشکی را مورد هدف قرار می‌دهد.


طبق قواعد حقوق بشر دوستانه بین‌المللی، حمله به رزمندگانی که قادر به رزم نیستند یا در موقعیتی قرار دارند که سلاح خود را زمین گذاشته و نمی‌جنگند، ممنوع است. همچنین طبق این قواعد، ایراد آسیب و حمله به یگان‌های پزشکی و رزمندگان مجروح که توان جنگیدن ندارند، ممنوع است.


هیات نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد هنوز به این گزارش، واکنشی نشان نداده است. با وجود این، هیات تحقیقی که از سوی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان مامور رسیدگی به این حمله شده بود، صرفا اعلام کرده که اطلاعات اشتباه دلیل هدف‌گیری جمعیت سوگواران بوده است.


سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود که در اثر حمله روز 8 اکتبر (17 مهر) جنگنده های ائتلاف عربی به مراسمی در صنعا که عموما متشکل از هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن بود، 140 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.


در گزارش هیات تحقیق سازمان ملل متحد آمده است: «دومین حمله هوایی که به فاصله 3 تا 8 دقیقه پس از حمله اول انجام شد، به تلفات بیشتری منجر شده که عموما مجروحان حمله اول بوده‌اند. کشته شدگان عموما غیرنظامیانی بوده‌اند که پس از حمله اول، برای کمک به مجروحان به منطقه مورد حمله رفته بودند.»


در این گزارش از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده تا از اعضای ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان خواسته شود که به «حملات دو زمانه» پایان بدهند. این ائتلاف علاوه بر عربستان سعودی شامل کشورهای کویت، بحرین، امارات، قطر، مصر، اردن، مراکش، سنگال و سودان می‌شود.


این گزارش همچنین یادآور شده که ائئلاف عربی «اقدامات احتیاطی برای کاهش خسارت به غیرنظامیان را انجام نداده است.» طبق قواعد حقوق بشر دوستانه بین‌المللی، دولت‌های متخاصم موظفند طبق اصل احتیاطی، همه اقدامات احتیاطی را به کار ببندد تا در اثر حملات آن‌ها کمترین آسیب به غیرنظامیان وارد شود.


ائتلاف عربی از مارس 2015 (اسفند 1393) حمله به مواضع حوثی‌ها و هواداران علی عبدالله صالح که قدرت را از عبدربه منصور الهادی گرفته‌اند، آغاز کرد.


گزوه ناظران سازمان ملل متحد گفته است که علی عبدالله صالح و یکی از پسران وی در مراسم سوگواری روز 8 اکتبر (17 مهر) در صنعا حضور داشتند اما پیش از این حملات، منطقه را ترک کرده‌اند.


این حمله باعث شد تا فشارها برای برقراری آتش بس موقت که از روز 5 شنبه (دیروز) در یمن برقرار شده، افزایش یابد. پس از نشست لندن درباره بحران سوریه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و بوریس جانسون، همتای بریتانیایی وی خواستار برقراری آتش بس فوری در یمن شده بودند.


با پذیرش این آتش بس از سوی دو طرف مخاصمه، از شب گذشته، آتش بس 72 ساعته در این کشور جنگ زده برقرار شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته