خدمات هویتی ثبت احوال، هزینههای اضافی مردم را کاهش میدهد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان ثبت احوال کشور، حمید پارسایی درنشست تخصصی ثبت احوال و آمار حیاتی بامشاور فنی جمعیت و توسعه صندوق جمعیت در منطقه آسیا و اقیانوسیه، رییس گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران، افزود : این سازمان متولی تصدیق هویت، احراز هویت مردم است.
وی خاطرنشان کرد: این سازمان علاوه بر احراز و تصدیق هویت افراد ،متولی عکسدار کردن شناسنامه، ثبت آخرین کدپستی، شرح نشانی و ارتباطات سببی و نسبی است و اگر تمامی دستگاهها به این پایگاه متصل شوند کشور وارد فضای جدیدی در دولت الکترونیک میشود و این امر مانع حمل، کپی مدارک شناسایی مردم و هزینه های اضافی خواهد بود.
معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به سه ماموریت اصلی و اساسی این سازمان، رویکرد آماری این سازمان را توسعه آمار پایگاه محور و ارتقاء کیفیت آمارهای موالید، ارتقاء جایگاه بین المللی کشور در زمینه آمارهای جمعیتی تولید شده، برنامه ریزی در توسعه و ارتقاء کیفی آمار عنوان کرد.
پارسایی اظهار کرد: در راستای بهینه سازی فرآیند گزارش گیری در سازمان، استفاده از فناوری OLAP (مفاهیم تحلیل دادهها) در دستور کار قرار گرفته و از سال 1392 سامانه جامع گزارش گیری آماری سازمان بر مبنای این فناوری در حال بهرهبرداری است.
وی تصریح کرد: دسترسی به این سامانه در تمام سطوح اداری سازمان (ستاد، ادارات کل و واحدهای تابعه) برای کاربران مجاز فراهم شده است.
معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال افزود: در سامانه گزارش گیری مبتنی بر فناوری OLAP، 132 نوع گزارش از آمار وقایع حیاتی، 58 نوع گزارش در خصوص ایرانیان مقیم خارج از کشور و 49 گزارش از ثبت جابه جایی و مهاجرت داخلی (تغییر نشانی) به دست میآید.
پارسایی گفت: با ایجاد داشبورد جمعیتی ما میتوانیم مدیریت لحظهایی جمعیت را داشته باشیم و در لحظه آمار ولادت، فوت، ازدواج و وفات و هرم سنی جمعیت و همچنین تولید آمار جابهجایی با توجه به تغییر نشانی که در پایگاه ثبت میشود را داشته باشیم.
وی برازامیدواری کرد: سامانه ثبت تغییر نشانی که از سال 1387 در کشور راه اندازی شده است به طور کامل در کشور عملیاتی شود تا مهاجرتهای داخلی حتی در یک شهر و یک منطقه کوچک را نیز داشته باشیم.
معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی همچنین به نقش ثبت احوال در توسعه دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: ثبت احوال برای رسیدن به این مهم در سه بخش توسعه خدمات الکترونیکی درون سازمانی، توسعه خدمات الکترونیکی برون سازمان و توسعه زیرساخت ملی دولت الکترونیک فعالیت داشته است.
انتهای پیام/