دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1395 - 13:20
معاون حقوقی رئیس جمهوری در همایش ملی مدیران حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تنقیح دولت را یاری کند/ جریان رسانه‌ای می‌خواهد دولت را دچار مشکل کند/ دکتر میرزاده مدیری ضابطه‌مند و قانون‌گراست

معاون حقوقی رئیس جمهوری از دانشگاه آزاد اسلامی خواست دولت را در زمینه تنقیح یاری کند و تاکید کرد: یک جریان رسانه‌ای ایجاد شده است که می‌خواهد دولت را دچار مشکل کند و قصد دارد دانشگاه ازاد اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد.
کد خبر : 127373

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری در اولین همایش ملی مدیران حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط گفت: «انسان به مقتضای خصیصه آزادی و انتخاب‌گری اشرف مخلوقات شد و برای استفاده از این خصیصه الهی خداوند ابزاری را در اختیار بشر قرار داد که آن ابزار، دانش حقوق و توان تشخیص حقوقی است. یکی از منابع تشریع قانون، عقل است و هیچ یک از افعال انسان‌ها از دایره حقوق خارج نیست. هیچ انسان ظالمی نیست که در وجدانش فعل ظلم خود را بستاید. ممکن است این فرد آن امر را توجیه کند اما در درون آن را ستایش نمی‌کند.»


او افزود: «دانش حقوق یک دانش بسیار گسترده و ناظر بر هنجارهای جامعه است. متاسفانه در آسیب‌شناسی جامعه از نظر ناهنجاری‌های حقوقی و جرم و جنایت، یکی از علل اصلی کثرت پرونده‌ها و جرایم، عدم آشنایی جامعه با موازین و احکام حقوقی است.»


انصاری ادامه داد: «در نظام آموزشی رسمی و در نظام‌های آموزشی عمومی و از سوی رسانه‌ها به الزامات حقوقی مربوط به روابط اشخاص، حقوق مردم به حاکمیت و حاکمیت به مردم و ... توجه نمی‌شود. صدا و سیما نیز به عنوان یک نهاد کارآمد به این امر اهتمام ندارد. مسئولان کشور باید نسبت به آموزش قانون بیشترین سرمایه‌گذاری را داشته باشند به علاوه قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی باید برای هر قانونی که وضع می‌کنند پیوست اطلاع‌رسانی آن قانون را نیز ارائه کنند.»


او گفت: «در حوزه حقوقی کشور باید حرکتی جدی ساماندهی شود. دست نیاز دولت به سوی مراکز علمی و آموزشی کشور دراز است باید جهادی حقوقی در زمینه آموزش عمومی حقوق مربوط به روابط اشخاص و ... ایجاد شود.»


انصاری گفت: «در کشورهای پیشرفته دنیا آموزش حقوق شهروندی، حقوق متقابل حاکمیت و مردم و سایر حقوق مربوط به زندگی افراد از دوران قبل از رنسانس به مردم آموزش داده شد و می‌توان دریافت که این مساله بسیار مهم است که کشورهای زیادی به آن توجه داشتند. در نتیجه باید در جامعه ما نیز اهتمام جدی در این باره وجود داشته باشد. زیرا در منطق اسلام نیز همه روابط با جزئیات و تعاریف حقوقی بیان شده است و همین مساله اهمیت آموزش حقوقی و آگاهی جامعه را نشان می‌دهد.»


جریان‌ رسانه‌ای ضد دولت حق مردم را ضایع می‌کند



معاون حقوقی ریاست جمهوری گفت: «مردم این حق را دارند که به آینده کشور خود امیدوار باشند متاسفانه در حال حاضر یک جریان رسانه‌ای پیدا شده که سعی می‌کند به هر نحوی دولت را دچار مشکل کند. این جریان رسانه‌ای از سوی دیگر در صدد است دانشگاه آزاد اسلامی را که به دست بلند همتان و بزرگان این کشور از جمله امام خمینی، مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شده است، دانشگاهی ناکارآمد جلوه دهد. این جریان رسانه‌ای حق ملت را ضایع می‌کند و مطمئنا باید جوابگوی این حق باشد.»


او افزود: «مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید در حوزه حقوق اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز باید در کنار شبکه‌های ملی و استانی خود یک شبکه آموزش حقوق تاسیس کند تا مردم بیشتر آگاهی پیدا کنند.»


او گفت: «قوانین کهنه مانند یک لباس مندرس و پر از وصله و پینه است که برای بسیاری از مردم سردرگمی به وجود می‌آورد این قوانین تنقیح و تدوین شدند و تا پایان برنامه ششم به پایان می‌رسند. از همه مجموعه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی برای دانش کامل حقوقی و در اختیار داشتن مجموعه‌ای ارزشمند از استادان حقوق می‌خواهم در زمینه تنقیح، دولت را یاری کنند. از طرفی قصد داریم برخی از پروژه‌های تنقیحی را به دانشگاه‌ها واسپاری کنیم.»


انصاری ادامه داد: «معاونت حقوقی ریاست جمهوری موضوعات مورد اختلاف بین مراکز و دستگاه‌های اجرایی را پیگیری می‌کند و در زمینه برداشت متفاوت از قوانین برخوردها و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. موضوع اختلاف برداشت وزارت علوم از کمیته سه نفره دانشگاه آزاد اسلامی یکی از این موارد است از دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهیم مسائل مربوط به این موضوع را به صورت مکتوب به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارائه کنند تا به معاونت‌های ذیربط ارجاع داده شود و در این زمینه داوری شود.»


بزرگترین دستاورد رئیس جمهوری حل مسئله هسته‌ای ایران است



او گفت: «امکان خوبی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری وجود دارد ما فرصت داشتن یک حقوق‌دان را در سمت ریاست جمهوری مغتنم می‌شماریم. بزرگترین دستاورد این رئیس جمهوری حل مساله حقوق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود که با منطق رفع شد. برجام درواقع پیروزی منطق جهان اسلام و ایران به منطق جهانی بود.»


انصاری افزود: «برای اینکه کشورمان یک جامعه اسلامی واقعی باشد و انقلاب به ثمر بنشیند جز اینکه در حوزه حقوق اساسی، حقوق شهروندی و حقوق بشر بر اساس آموزه‌های دین اسلام و قانوفن اساسی حرکت کنیم و با هنجارشکنان و قانون شکنان با ضوابط رفتار کنیم چاره‌ای نداریم. منشور حقوق شهروندی از سوی ریاست جمهوری تدوین شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.»


او ادامه داد: «در دولت متاسفانه ماندگاری حقوق‌دانان برجسته به دلیل پرداخت‌های پایین کم شده، این موضوع البته عمومیت دارد و امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در مجموعه خود این مشکل را حل کند.»


معاون حقوقی ریاست جمهوری گفت: «با شناختی که از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دارم می‌توانم بگویم او در همه مسئولیت‌های خود مدیری ضابطه‌مند و قانون‌گراست که البته گاهی به خشکی و انعطاف‌ناپذیری متهم می‌شد و به هیچ وجه این گونه نیست.»


او افزود: «اگر اصرار بر قانون نهادینه شود همه افراد جامعه از آن سود می‌برند.»


انصاری به بیانات مقام معظم رهبری که دیروز در جمع نخبگان اعلام شد اشاره کرد و گفت: «این تاکیدات باید آویزه گوش دانشگاهیان، مدیران و استادان باشد. حرکت شتابان علمی کشور در گروی دانشگاه‌های زنده، پویا، آزاد و با نشاط است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز یکی از این مراکز است. امیدوارم خداوند شجره طیبه دانشگاه آزاد اسلامی را که هر روز پربارتر می‌شود در جهت حرکت به سمت کیفی‌سازی یاری کند تا این دانشگاه در کنار سایر مراکز آموزش عالی کشور حرکت علمی کشور را توسعه دهد.»



انتهای پیام/

برچسب ها: حقوق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته