دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1395 - 12:07
به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان؛

از هر 12 تن، یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شود/ ارتباط سیگار با پوکی استخوان

یک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه پوکی استخوان یک بیماری شایع در افراد مسن است، گفت: از هر 12 نفر یک فرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود.
کد خبر : 127336

دکتر سیروس ملک‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به مناسبت روز جهانی «پوکی استخوان»، اظهار کرد: پوکی استخوان حالتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می‌یابد و از گرفتاری‌های بسیار شایع جوامع بشری است که بعد از 35 سالگی روند آن در انسان آغاز می‌شود.


وی افزود: حدود نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد زنان بالای 75 سال به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند البته این بیماری در مردان مسن نیز دیده می‌شود اما به طور کلی در زنان شایع‌تر از مردان است.


این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه به طور تقریبی از هر 12 نفر یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شود، یادآور شد: در بین زنان از هر سه زن یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.


ملک‌پور اظهار کرد: با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد. استخوان انسان در کودکی حالت ارتجاعی دارد و استحکام بالایی برخوردار است که تا 20 تا 35 سالگی این حالت ادامه دارد اما در خانم‌ها بعد از یائسگی و در آقایان با افزایش سن استحکام استخوان کاهش و شیوع پوکی استخوان افزایش می‌یابد.


وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: افراد مسن، زنان بعد از یائسگی، افراد سیگاری و هم‌چنین کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند، بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید و غده پاراتیروئید بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.


این متخصص ارتوپدی افزود: مصرف مشروبات الکی، تحرک نداشتن، تغدیه، کمبود کلسیم و ویتامین D، مصرف طولانی مدت داروهای کورتن‌دار نیز از عواملی است که افراد را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.


ملک‌پور با بیان اینکه ابتلا به این بیماری هیچ علامتی ندارد، گفت: به همین دلیل به پوکی استخوان بیماری خاموش گفته می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: به افراد توصیه می‌شود با تغذیه مناسب و خودداری از مصرف سیگار و مشروبات الکی از بروز این بیماری پیشگیری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته