دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1395 - 10:35
در آخرین مناظره دو رقیب انتخاباتی آمریکا؛

ترامپ: شاید نتیجه انتخابات را نپذیرم/ ایران پیروز بزرگ است

در آخرین مناظره دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا دو طرف نه در ابتدا و نه در انتهای مناظره با یکدیگر دست ندادند و ترامپ گفت که ممکن است در صورت شکست در انتخابات، نتیجه رأی‌گیری را نپذیرد.
کد خبر : 127280

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، در جریان آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بامداد پنجشنبه در لاس وگاس برگزار شد، دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه گفت که اگر انتخابات را ببازد، ممکن است نتیجه رأی‌گیری روز 8 نوامبر(18 آبان) را نپذیرد؛ احتمالی که هیلاری کلینتون، رقیب جمهوری‌خواه‌اش، آن را «وحشتناک» خواند. در این مناظره دو رقیب نه در ابتدا و نه در انتهای مناظره با یکدیگر دست ندادند.


در این مناظره ترامپ در پاسخ به سوال مجری که آیا نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت گفت، منتظر می‌ماند تا تصمیم بگیرد که آیا نتیجه انتخابات مشروع و قانونی بوده است یا نه. «به موقع‌اش به شما خواهم گفت (که نتیجه را می‌پذیرم یا نه)، من شما را پا در هوا نگه خواهم داشت.»


کلینتون با بیان اینکه سخنان وی به معنای تضعیف دموکراسی آمریکایی است گفت، از اینکه می‌بیند یکی از نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا چنین موضعی می‌گیرد «منزجر و پریشان» شده است.


در این مناظره آتشین که بیشتر روی سیاست‌ها متمرکز بود تا بگو مگوها و مچ‌گیری‌های قبلی، ترامپ، کارزار انتخاباتی کلینتون را به سازمان‌دهی مجموعه‌ای از اتهام زنی‌ها از جانب زنان متهم کرد که گفته بودند میلیاردر نیویورکی از آنها سوء استفاده جنسی کرده است.


ترامپ گفت، همه این داستان‌ها «کاملا نادرست» بوده و کلینتون پشت این اتهام زنی‌ها بوده است.


وی کارزار انتخاباتی کلینتون را «هرزه» خواند و گفت: «کسی بیشتر از من برای زنان احترام قائل نیست. هیچکس»


کلینتون در پاسخ گفت، این زنان پس از آن اظهارات خود را مطرح کرده‌اند که ترامپ در مناظره قبلی خود گفته بود هرگز هیچ رفتاری با زنان بر خلاف میل آنان انجام نداده است.


کلینتون افزود: «دونالد فکر می‌کند تحقیر زنان او را بزرگتر می‌کند. وی شرافت آنها و ارزش ذاتی‌شان را نادیده می‌گیرد و من فکر نمی‌کنم زنی باشد که نداند این چه حسی دارد.»


ترامپ در بخش دیگری از این مناظره بار دیگر نگرانی‌های خود در مورد تقلب در انتخابات علیه خود را مطرح کرد و از حامیانش خواست تا در روز رای‌گیری برای جلویگیری از تقلب به حوزه‌های رای‌گیری سرکشی کنند.


در جریان مناظره 90 دقیقه‌ای دیشب دو طرف بحث‌هایی در مورد موضوعاتی نظیر حق حمل سلاح، سقط جنین و مهاجرت داشتند و گاهی در طول مناظره از سخنان طرف مقابل خشمگین می‌شدند.


کلینتون گفت، وی مالیات ثروتمندان را افزایش خواهد داد تا به برنامه بازنشستگی کارکنان بخش امنیت ملی دولت آمریکا کمک کند، اما ترامپ گفت که در صورت پیروزی تلاش خواهد کرد تا راهی برای جلوگیری از پرداخت مالیات‌های بالاتر بیابد.


پای پوتین در انتخابات امریکا


ترامپ 70 ساله و کلینتون 68 ساله در این مناظره بحث‌های داغی در مورد میزان نفوذ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه داشتند و کلینتون ترامپ را آلت دست پوتین خواند.


کلینتون گفت، ترامپ از محکوم کردن پوتین و روسیه بابت حملات سایبری اخیر خودداری کرده است. «وی به پوتین بیشتر اعتقاد دارد تا ارتش و ماموران اطلاعاتی (آمریکا) که قسم خورده‌اند از ما محافظت کنند.»


آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و وزارت امنیت داخلی این کشور گفته‌اند رئیس‌جمهوری روسیه مسئول حملات سایبری اخیر به کمیته ملی حزب دموکرات و درز ایمیل‌های به سرقت رفته بوده‌اند.


اما ترامپ این ایده را که وی به پوتین نزدیک است رد کرد. وی در عین حال گفت که روابطی بهتر از کلینتون با رهبر روسیه خواهد داشت.


ترامپ گفت: «او (پوتین) چیزهای خوبی درباره من گفته،.. او هیچ احترامی برای وی (کلینتون) قائل نیست، او هیچ احترامی برای رئیس‌جمهوری ما قائل نیست و من به شما می‌گویم که قضیه چیست، ما توی یک دردسر خیلی جدی افتاده‌ایم.»


کلینتون در پاسخ گفت: «خب این بدین خاطر است که وی ترجیح می‌دهد یک آلت دست به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده داشته باشد.»


ترامپ گفت: «نه؛ این تویی که آلت دست هستی... پوتین هر بار به او و اوباما کلک زده است.»


کلینتون همچنین گفت که ترامپ فردی بی‌قید و فاقد صلاحیت در مورد در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای آمریکاست و نباید به او اعتماد کرد.


ترامپ: ایران برنده عملیات آزادسازی موصل است


ترامپ در بخش دیگری از مناظره دیشب، هدف از انجام عملیات آزادسازی موصل را تبلیغات انتخاباتی برای هیلاری کلینتون عنوان کرد و گفت، آنها (دموکرات‌ها) می‌خواهند سرسخت به نظر بیایند. آنها می‌خواهند خوب به نظر بیایند. وی تلویحا ایران را برنده عملیات آزادسازی موصل خواند و گفت: « ایران باید بابت عملیات موصل یک نامه تشکر آمیز به ما بنویسد، درست مثل آن توافق احمقانه، احمقانه‌ترین توافق تاریخ. توافقی که قرار است ایران را صاحب سلاح هسته‌ای کند. ایران باید یک نامه تشکر آمیز دیگر هم به ما بنویسد و بگوید از شما خیلی ممنونیم، زیرا ایران همانطور که من سال‌ها قبل گفته‌ام، در حال تصرف کردن عراق است، کاری که آنها همیشه می‌خواستند انجام دهند، اما ما این کار را برای آنها خیلی آسان کردیم.»


«ما اکنون قصد داریم موصل را بگیریم و شما می‌دانید چه کسی از این مسئله منتفع خواهد شد؟ ایران، بله آنها دارند این کار را می‌کنند، منظورم این است که آنها زرنگتر از ما هستند، ببینید، شما در آنجا حضور ندارید.»


ترامپ در ادامه سخنانش گفت: «مسئله اینجاست. پیروز بزرگ ایران خواهد بود...ایران در حال گرفتن عراق است. ما هیچ چیز به دست نمی‌آوریم»


میلیاردر نیویورکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی گفت: «او (کلینتون) با ایران کنار آمده و این آنها را بسیار قدرتمند کرده است. ما به آنها 150 میلیارد دلار پول دادیم. ما به آنها 1.7 میلیارد دلار پول نقد دادیم. پول نقدی به اندازه کل این صحنه مناظره.»





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته