دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1395 - 17:43

وحید احمدی : آینده‌نگاری لازمه اجرای آمایش آموزش عالی است

صدوچهل و هفتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف عصر امروز با حضور دکتر وحید احمدی، دبیرکل شورای عتف در وزارت علوم برگزار شد.
کد خبر : 127250

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وحید احمدی، دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران درباره مصوبات این جلسه گفت: «در جلسه امروز سه موضوع بررسی شد، بحث اول درباره سند راهبرد ملی توسعه دانش‌بنیان شبکه هوشمند برق ایران بود. قبلا در شورای عالی عتف تصویب شده بود که برای هریک از طرح‌های کلان باید یک سند راهبردی تهیه شود. سند راهبردی غیر از آن سند خود طرح است و معنای آن این است که اگر فرض کنیم این طرح کلان اجرا شود، چه جایگاهی در توسعه کشور دارد و بعد از این طرح چه کار باید بکنیم.»


احمدی گفت: «در واقع سند راهبردی مجموعه فناوری‌های مرتبط با جایگاه آن طرح را در کل کشور دارا است. با همکاری دانشگاه امیرکبیر که مجری طرح است و همراهی وزارت نیرو و سایر مراجع سند این طرح تهیه شده است. این سند امروز بررسی شد و اصلاحات ناچیزی داشت که انجام شد.»


دبیرکل شورای عالی عتف درباره اعتبارات این طرح نیز گفت: «50درصد اعتبارات طرح را شورای عتف و 50درصد دیگر آن را هم دستگاه‌های مربوطه پرداخت می‌کنند.»


احمدی گفت: «این یکی از طرح‌های بزرگ موردنیاز مملکت است و شبکه هوشمند معنایش این است که ما بتوانیم از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های برتر برای افزایش راندمان شبکه برق استفاده کنیم.»


او افزود: «ما در حال‌حاضر به دلیل کمبود اعتبارات از خیلی طرح‌های کلان عقب هستیم و شورای عتف تصویب کرده است که آن طرح‌هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی است را دولت حتما باید بر روی آنها سرمایه‌گذاری کند.»


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره مصوبات دیگر این جلسه گفت: «در ادامه این جلسه گزارش آمایش آموزش عالی مطرح شد. آمایش آموزش عالی کار گسترده‌ای بود که در وزارت علوم انجام و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.»


او گفت: «این گزارش درباره شرایط و وضعیت آموزشی عالی ما بود. بحث پراکندگی رشته‌ها، پراکندگی دانشگاه‌ها، توزیع کلی آموزش عالی، سیاست‌های ما برای هدایت آنها و هماهنگ کردن و ماموریت‌گرا کردن سیستم آموزش عالی و آمار و ارقامی در زمینه‌های گوناگون توضیح داده شد و مقرر شد که اعضای شورا هم نظرات و پیشنهادات خود را درباره آن مطرح کنند.»


دبیر کل شورای عتف گفت: «بحث پایانی این جلسه گزارش پیشرفت طرح آینده‌نگاری ملی است. این طرح یکی از طرح‌های اساسی کشور است؛ یعنی اینکه ما براساس آن بیاییم آینده علمی و فناوری کشور را بسنجیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. طرح آینده‌نگاری ملی در هیات دولت تصویب شد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت اجرایی آن و دبیرخانه شورای عالی عتف نظارت آن را برعهده دارند.»


احمدی ادامه داد: «گزارش پیشرفت این طرح امروز در شورای عتف ارائه شد و ما امیدواریم که هرچه سریع‌تر کارهای خود را دنبال کند. وقتی ما می‌گوییم آمایش یعنی باید یک آینده‌نگاری داشته باشیم که آینده آموزش عالی چه می‌شود، همین‌طور آینده علم و فناوری؛ کما اینکه این بحث در تمام دنیا هم مطرح است. در واقع براساس این طرح ما باید نظام آموزش را داشته باشیم.»


او در پایان گفت: «طرح آینده‌نگاری جشم‌اندازی است از آنچه که در افق اتفاق می‌افتد و اینکه ما باید چه کارهایی انجام دهیم و در حال‌حاضر چه وضعیتی داریم و چگونه همه اینها را با هم مرتبط کنیم. این طرح یکی از لوازم و ملزومات طرح آمایش است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته