معاون صنایع دستی: بهترین شکل سخن گفتن از هنر، هنر است
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این مراسم با بیان این مطلب که باید در مورد این فیلم و آنچه با آن سروکار داریم تفکر کنیم، باید دید چه چیز باعث شده است تا مولفان به خلق این اثر دست بزنند گفت: در این فرصت از واژگان فنی باید در مورد این فیلم استفاده کرد، هر فرهنگی وقتی غالب می شود که سلطه پیدا کند باید به این موضوع اندیشید. مولفهها نگاه مارا به متن و پیرامون آن تغییر میدهد، فرهنگ ما بسیار متن محور شده یعنی متن زده شده به این معنا که ما به بقیه عناصر خلق یک اثر توجه کمتری کردهایم. باید به پیشامتن ها و فرا متن ها نگاه بیشتری داشت.
وی با تاکید بر جلوگیری از تکرار در هنر گفت: نقد ما را از تکرار دور میکند، نقد موجب رهایی ما از تکرار و پویایی و خلق میشود. بنابراین باید به پیرامتنهایی چون بستهبندی، تبلیغات نیز توجه کرد اگر پیرامتن نباشد متنی صورت نمیگیرد و اگر متن نباشد گفتمانسازی هم معنا پیدا نمیکند.
وی ادامه داد: انسان موجودی پیشامتنی و فرامتنی است او خود را تغییر می دهد و پویاست. اگر به این نکته که یک اثر پیش از خلق چه خاطرهای داشته توجه کنیم به موضوع اصلی یک اثر دست یافتهایم.
وی یادآور شد: کاری که اصلانی و سماواتی یار کردند این است که پیشامتنهای اثر را تعریف کردند، امکان پیشامتنی و پیرامتنی را برای ما بوجود آوردند. بهترین شکل سخن گفتن از هنر خود هنر است که این دوستان خوبی با روایتی هنری از یک اثر هنری انجام دادند.
وی گفت: این دوستان از نگاه زیباییشناختی غافل نشدند و به خوبی از آن بهره بردند. در این فرصت از اصلانی و سماواتی یار بخاطر سبک هنری روایتشناسانهای که در فیلم داشتند بسیار تشکر میکنیم.
در ادامه این مراسم اصلانی کارگردان فیلم مستند «دستهای هگمتانه» نیز با تشکر از حمایتهای صورت گرفته برای تولید این فیلم گفت: برای تولید این فیلم دوستان زیادی ما را همراهی کردند، معتقدم هر استان ایران دنیایی از هنر را در خود نهفته دارد نباید تنها به تولید یک فیلم اکتفا کرد بایدبه دیگر شهرها نیز پرداخت و ذات هنری آنها را نیز به تصویر کشید.
اصلانی در این مستند کوشیده است با زبانی گویا واثرگذار و به مدد بیانی تصویری و هنرمندانه، برگذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه (همدان) گذری تأملبرانگیز کند و مخاطب مشتاق را با دست و دل و اندیشه و ذوق پیشینیان هنر و فرهنگ مانای این خطه بیش از پیش آشنا نماید. «دستهای هگمتانه»، نگاه جوینده و کاشفزنی است که دستهایش به درون گِلِ وجود میرود و از آن نقشها برمیآورد برای جهان مدرن، و در دور دستهای شهر چندهزار ساله ی همدان- این کهنترین شهر زنده جهان - رویای آن نقشها را میبیند که زنان و مردان هگمتانه بر سفال و فلز و سنگ و پوست طراحی کردهاند.
در این مراسم معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از محمدرضا اصلانی کارگردان فیلم، سماواتی یار تهیه کننده و محمدرضا جعفریجلوه ناظر فنی این فیلم مستند تجلیل کرد.
یادآور میشود، نمایش مستند یاد شده عصر روز گذشته 27 مهرماه ساعت 18 در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
انتهای پیام/