دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1394 - 10:06

شفیعی: لغو تحریم اس 300 نتیجه تلطیف فضای سیاست خارجی ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «روسیه برای جلوگیری از عقب ماندن در رقابت با آمریکا اقدام به لغو تحریم اس 300 به ایران کرد»، گفت: این اقدام نتیجه تلطیف فضای سیاست خارجی ایران است.
کد خبر : 12700

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اقدام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در رفع موانع تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران، گفت: دولت روسیه تازه اکنون به وظیفه قانونی خودش عمل می‌کند و لطفی در حق ما انجام نداده است.


وی ادامه داد: روسیه پیش از این در قراردادی تعهد کرده بود که سامانه دفاع موشکی اس 300 را به ایران تحویل خواهد داد و در ادامه به صورت یک‌طرفه نقض پیمان کرد و به تعهد خود عمل نکرد؛ اما اکنون به این نتیجه رسیده است که باید بر اساس قراردادی که با ایران منعقد کرده است این موشک‌ها را به ایران تحویل دهد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با استقبال از این اقدام رئیس‌جمهوری روسیه، اظهار کرد: به نظر بنده روسیه در حقیقت این اقدام را در رقابت با آمریکایی‌ها انجام داده است، در غیر این صورت باز هم از تحویل این موشک‌ها سرباز می‌زد.








تجربه دیپلماسی دولت یازدهم به ما می‌گوید اگر محیط بین‌الملل را مساعد کنیم، کشورهای قدرتمند و دیگران نیز از ما تبعیت می‌کنند و لازم نیست ما برای گرفتن حق خود نیز از آنها خواهش کنیم.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «روسیه در عرضه سیاست خارجی و امنیت منطقه خود را از قافله رقابت با آمریکا عقب دید»، ادامه داد: روس‌ها اکنون که فضای سیاست خارجی ایران را مساعد دیدند و به این نتیجه رسیدند که تحریم اس 300 را لغو کنند.


شفیعی با اشاره به تجربه سیاست خارجی دولت یازدهم، گفت: این تجربه به ما می‌گوید که اگر محیط بین‌الملل را مساعد کنیم، کشورهای قدرتمند و دیگران نیز از ما تبعیت می‌کنند و لازم نیست ما برای گرفتن حق خود نیز از آنها خواهش کنیم.


این نماینده مردم در مجلس، با بیان اینکه «مذاکرات ایران با 1+5 در تلطیف فضای خارجی بسیار اثربخش بود» خاطرنشان کرد: هر موضوعی در روابط بین‌الملل ممکن است به هم مربوط باشد؛ اما آنچه مشخص است اینکه لغو تحریم اس 300 تصمیمی یک‌شبه نبود و مجموعه اقدامات دولت و شرایط منطقه، رئیس‌جمهوری روسیه را متقاعد کرد تحریم اس 300 را لغو کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته