دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 13:16
رئیس سازمان محیط زیست کشور در پاسخ به آنا:

گردشگری پایدار در مناطق حفاظت شده کشور اجرا خواهد شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با وجود همه انتقادات، گردشگری طبیعی از مناطق حفاظت شده کشور با تمهیدات ویژه و با مطالعات لازم اجرا خواهد شد.
کد خبر : 12694

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، معصومه ابتکار با بیان اینکه گام‌های اولیه را برای حفاظت از مناطق حفاظت شده برداشته‌ایم، افزود: در سال ۹۳ برنامه‌ای به استانداران داده‌ایم که برای اجرای این گام‌های اولیه اقداماتی صورت گیرد. دیروز نیز جلسه‌ای با استاندار استان سمنان داشتم که در آن تفاهم نامه‌ای را امضا کردیم تا بر همین اساس اجرای طرح‌های مدیریتی محیط زیست در این استان بر اساس ناحیه‌بندی‌ها و حفاظت در کنار توسعه گردشگری اجرایی و همچنین مورد مطالعه قرار گیرد.
وی افزود: خوشبختانه ما در بسیاری از موارد طرح‌هایی را داریم که بر همین اساس در سال ۹۴ مشخصا ۷ تا ۱۰ نقطه کشور به عنوان پایلوت برای اجرای طرح مدیریت گردشگری در آن‌ها در نظر گرفته شد.
ابتکار اضافه کرد: در این طرح‌ها تاکید شده است که حتما مردم محلی از گردشگری منطقه منتفع شوند و بدانند که این کار برای آن‌ها منافع ملی و مالی به دنبال دارد.
در ادامه این نشست ابتکار با بیان اینکه در قدیمی‌ترین پارک‌های ملی سال‌هاست طرح‌های گردشگری اجرایی شده افزود: پارک‌های ملی سال‌هاست در تمامی جهان مورد مطالعه قرار گرفته و طرح‌های گردشگری برای آن‌ها اجرایی و با موفقیت همراه بوده است.
وی گفت: یکی از هدف‌های بین‌المللی استفاده از روش‌های حفاظتی در کنار گردشگری پایدار در مناطق حفاظت شده است که عمدتا دولتی بوده و برای جلوگیری از بهره‌برداری بی‌رویه و دخل و تصرف در این مناطق باید حتما از همکاری بخش خصوصی نیز استفاده کرد.
وی گفت: تصور می‌کنم بر اساس تجربه، سطح کنونی حفاظت از مناطق با توجه به محدودیت‌های شدیدی که داریم باید ارتقا یابد و بر همین اساس ما در حال تلاش برای استفاده از تجهیزات جدید در این مناطق هستیم.
وی همچنین در خصوص منطقه حفاظت شده بحر آسمان و معضلات مربوط به آن گفت: سابقه این منطقه از لحاظ حقوقی باید حل شود و شورای عالی محیط زیست فرآیندی برای همکاری بین بخشی دارد و مطمئن باشند که این موضوع از سوی سازمان محیط زیست در حال پیگیری است تا انشاءا... حل شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: ابتکار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته