دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 12:52

سکوت معنادار بیمه مرکزی در قبال سرنوشت الحاقیه بیمه‌نامه شخص ثالث

در حالی که تنها پنج روز به شروع ماه رجب باقی مانده است که در آن نرخ دیه یک‌سوم افزایش می‌یابد، بیمه‌گزارانی که بیمه شخص ثالث خریده‌اند برای تهیه الحاقیه در سردرگمی کامل به سر می‌برند.
کد خبر : 12692

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، با وجود اعلام بیمه مرکزی مبنی اینکه صدور الحاقیه بیمه‌نامه شخص ثالث رایگان است، اما مشخص نیست آیا دریافت این الحاقیه الزامی است یا خیر.


آنچه در این میان قابل تامل است،‌ سکوت بیمه مرکزی درباره این ابهام است. در حالی که شرکت‌های بیمه درباره لزوم صدور الحاقیه اتفاق نظر ندارند، هر کدام به صلاحدید خود روشی را برای این کار انتخاب کرده‌اند.


به عنوان مثال در حالی که بیمه ایران دریافت سند الحاقیه را الزامی ندانسته و به طور خودکار برای همه بیمه‌گزاران خود الحاقیه صادر کرده‌ است، مدیرعامل بیمه میهن تاکید کرده که همه بیمه‌گزاران باید الحاقیه را دریافت کنند.


از سوی دیگر در بیمه دانا به عنوان یک شرکت بیمه خصوصی اعلام شده که بیمه‌گزاران می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت و وارد کردن شماره بیمه‌نامه، الحاقیه را چاپ کنند و آن را به همراه داشته باشند.


در برخی شرکت‌‌های بیمه هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده است و برخی از شرکت‌ها بیمه‌گزاران را به مراجعه حضوری در دفاتر نمایندگی برای دریافت الحاقیه مجبور کرده‌اند.


اما در این آشفته‌بازار، بیمه مرکزی بدون هیچ اطلاع رسانی فقط از بیمه‌گزاران «تقاضا» کرده برای دریافت الحاقیه به شرکت‌های بیمه صادرکننده بیمه‌نامه خود مراجعه و نسبت به دریافت الحاقیه اقدام کنند، اما اشاره نکرده که دریافت نکردن این الحاقیه به منزله افزایش نیافتن تعهدات بیمه‌شده است یا اینکه به دلیل رایگان بودن آن،‌حتی در صورت بروز حادثه، شرکت بیمه متعهد است سقف تعهدات جدید را اعمال کند؟


در شرایطی که بیمه‌گران از ثابت ماندن حق بیمه شخص ثالث ناراضی‌اند و این را به طور علنی هم اعلام کرده‌اند، این نگرانی هست که در سال جدید هنگام پرداخت خسارت به بیمه‌گزاران به بهانه‌های مختلف از پرداخت خسارت واقعی سرباز بزنند و البته نداشتن سند الحاقیه می‌تواند یکی از همین بهانه‌ها باشد.


با این اوصاف بیمه مرکزی تا کنون درباره الزامی بودن یا اختیاری بودن دریافت الحاقیه بیمه‌نامه شخص ثالث هیچ اظهارنظری نکرده‌است و این سکوت می‌تواند به زیان بسیاری از بیمه‌گزاران در جدال با بیمه‌گران تمام شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته