دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی شد؛

فروغ ستاره در ساحل خلیج فارس

با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال بقیه فازها به ترتیب به فاصله هر 6 ماه وارد مدار تولید می‌شود و تا پایان سال 96 در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره برداری از کل این طرح خواهیم بود.
کد خبر : 126802

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سرانجام پس از 10 سال، گام نخست بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ‌با افتتاح واحد تقطیر این پالایشگاه به بهره‌برداری رسید؛ پالایشگاهی که قرار است وظایف مهمی را در کشور انجام دهد و در گام نخست ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز کرده و در گام بعد این کشور را به صادرکننده آن مبدل سازد.


با روی کار آمدن دولت یازدهم توجه به راه اندازی واحدهای پالایشی بیشتر شد، زیرا با توقف استفاده از ریفورمیت پتروشیمی ها،‌ نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد.


از آنجا که با تکمیل و بهره برداری از فاز نخست این پروژه، نیاز داخلی به بنزین تامین می‌شود، این طرح در اولویت برنامه‌های پالایشی صنعت نفت قرار دارد، از این رو امید می رود با بهبود روند اجرای کار، شاهد راه اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس باشیم.


وزیر نفت نیز در افتتاح واحد تقطیر این پالایشگاه، بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را از اولویت‎های کشور دانست که تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از فاز نخست آن خواهیم بود.


وی تاکید کرد که با جدیت و پیگیری وزارت نفت و همه سهامداران و حمایت دولت به زودی شاهد بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه با تولید روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، ٤ و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، روزانه یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ خواهیم بود.


زنگنه ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته و تزریق منابع مالی و ورود تجهیزات فاز نخست این پالایشگاه، با بیش از ٩٣ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال وارد مدار تولید خواهد شد.


وزیر نفت اعلام کرد: فرآورده‎های تولیدی این پالایشگاه همگی استاندارد یورو ٤ و ٥ خواهند داشت و با تکمیل این پالایشگاه ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.


وی اعلام کرد: با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه تا پایان امسال بقیه فازها به ترتیب به فاصله هر ٦ ماه وارد مدار تولید می‌شود و تا پایان سال ٩٦ شاهد بهره برداری از کل این طرح در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات خواهیم بود.


لازم به ذکر است که فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس شامل بخش های یوتیلیتی، واحدهای فرآیندی، مشعل، فصل مشترک و مخازن است که ٧٦ درصد از کل پالایشگاه را به خود اختصاص می‌دهد و قابلیت فرآورش روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و تولید محصولات بنزین، نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع یورو ٤ را دارد و بخش های عمده ای از یوتیلیتی پالایشگاه شامل واحدهای آب، برق، بخار، هوای ابزار دقیق، نیتروژن و سوخت چندین ماه قبل به مرحله بهره برداری رسیده است.


واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس که امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت بهره برداری رسید، ظرفیت پالایش روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه نفتا با ظرفیت ١٢ میلیون لیتر، تولید اولیه روزانه چهار میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر گازوئیل، تولید اولیه سه میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر نفت سفید و تولید اولیه روزانه ٣٠٠ تن گاز مایع (ال‎پی‎جی) دارد.


پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، متعلق به شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نخستین پالایشگاه در حال ساخت کشور است که از خوراک میعانات گازی استفاده می کند.


این پالایشگاه با ظرفیت پالایش ٣٦٠ هزار بشکه در روز، سومین پالایشگاه و با ظرفیت تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤و ٥، بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین کشور به شمار می‌آید که معادل ٥٥ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‎های کشور، بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر خواهد رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته