دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1395 - 12:42
در دیدار معاونان بین‌الملل وزارت علوم ایران و عراق مطرح شد

کمیته مشترک هماهنگی علمی و فناوری ایران و عراق تشکیل می‌شود/ همکاری ایران با عراق برای پرورش نیروهای انسانی

دکتر سلام حسن طه، معاون علمی و بین‌الملل وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق و هیات همراه او با دکتر حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم دیدار و گفت‌وگو کردند.
کد خبر : 126733

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در این دیدار به رفتار منفی کشورهای غربی در قبال کشورهای مسلمان اشاره کرد و گفت: «کشورهای مسلمان باید پشتیبان یکدیگر باشند.»


او به موفقیت ایران در پرتاب ماهواره و ساخت رادیو دارو اشاره کرد و گفت: «هنگامی که کشورهای غربی و حتی آسیایی به درخواست ما برای پرتاب ماهواره و در اختیار گذاشتن داروهای حیاتی برای علاج امراض سخت، پاسخ منفی دادند، ما با اتکا به نیروهای داخلی، ماهواره‌بر ساختیم و به فناوری ساخت رادیو دارو دست یافتیم. از این رو کشورهای مسلمان باید برای رفع نیازهای داخلی، پشتیبان هم باشند تا از نیاز به کشورهای غیرمسلمان معاف شوند.»


رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، عراق را یکی از کشورهای مهم در حوزه روابط علمی و فناری دانست و گفت: «نگاه درازمدت ما برای توسعه روابط علمی و فناوری میان دو کشور، همکاری برای پرورش نیروهای انسانی است. انتقال فناوری‌های دانش‌بنیان نیز یکی دیگر از حوزه های ما برای تقویت همکاری میان دو کشور ایران و عراق است. ایران می‌تواند فناوری‌هایی را به عراق منتقل کند که کشورهای دیگر به آنها نمی‌دهند. دانشجویان باهوش و پیگیر عراقی می‌توانند به خوبی از عهده این کار برآیند.»


حسن طه، معاون علمی و بین‌الملل وزارت آموزش عالی عراق نیز در این دیدار گفت: «دانشجویان عراقی از تحصیل در ایران بسیار خوشحال هستند و تفاوت آن‌ها با دانشجویان دیگر کشورها کاملا مشخص است و امیدواریم این روابط تقویت شود.»


تمدید یادداشت تفاهم همکاری میان دو وزارت، ارسال هیات ایرانی برای ارزیابی دانشگاه‌های عراق و تشکیل کمیته هماهنگی علمی و فناوری مشترک نیز از دیگر محورهای بود که دو طرف بر آن‌ها تاکید کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته