دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1395 - 09:54

ارتش عراق در موصل می‌تازد/ آمریکا: عراقی‌ها از جدول زمانی پیش‌بینی شده برای روز نخست سبقت گرفتند

نیروهای ارتش عراق و نیروهای حامی آن‌ها در مراحل اولیه عملیات گسترده آزادسازی موصل از دست داعش توانستند دستاوردهای زیادی کسب و با قدرت به سوی یکی دیگر از مهم‌ترین پناهگاه‌های داعش پیشروی کنند.
کد خبر : 126605

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت شبکه بی‌بی‌سی عربی، نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه‌ها از ساعات نخستین روز دوشنبه عملیات خود را در شهری آغاز کردند که از ژوئن 2014 (خرداد 1393) تاکنون تحت تسلط داعش قرار دارد.


منابع خبری گزارش کرده‌اند که این عملیات بسیار سخت است و شاید چند ماهی طول بکشد و این در حالی است که سازمان ملل متحد نسبت به سلامت شهروندان موصل ابراز نگرانی کرده است.


در عرصه میدانی، یگان‌های پیشمرگه کرد از شرق موصل عملیات خود را آغاز کردند و در همان ساعات اولیه توانستند با حمایت آتش تانک‌ها حدود 300 متر از مواضع داعش را در اختیار خود بگیرند و سپس توانستند بر چندین روستای اطراف موصل مسلط شوند.


از سوی دیگر یک منبع نظامی ارتش عراق گفت: «یگان‌های عملیاتی توانستند خسارت‌های زیادی به افراد مسلح گروه داعش وارد کنند و باعث شدند تا داعشی‌ها تا اطراف منطقه حمدانیه واقع در شرق موصل عقب‌نشینی کنند.»


این پیشروی‌ها به اندازه‌ای مهم ارزیابی می‌شود که پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در کنفرانسی خبری در واشنگتن، درباره آن گفت: «اطلاعات اولیه رسیده به ما نشان می‌دهد که نیروهای عراقی توانسته‌اند اهدافشان را تاکنون محقق کنند و حتی از جدول زمانی پیش‌بینی شده برای روز نخست، سبقت بگیرند.»


نبع نظامی ارتش عراق گفت: «یگان‌های عملیاتی توانستند خسارت‌های زیادی به افراد مسلح گروه داعش وارد کنند و باعث شدند تا داعشی‌ها تا اطراف منطقه حمدانیه واقع در شرق موصل عقب‌نشینی کنند.»

وی افزود: «عملیات طبق خواست عراقی‌ها دنبال می‌شود، اما هنوز (درباره اظهارنظر) زود است و دشمن در آنجا وجود دارد. باید ببینیم داعش چگونه در آنجا می‌ماند و ایستادگی می‌کند.»


کوک تصریح کرد: «معتقدیم نیروهای عراقی توان کسب موفقیت‌های مهم را دارند و ما همراه با دیگر اعضای ائتلاف بین‌المللی آمادگی داریم از آن‌ها حمایت کنیم.»


ارتش عراق و پیشمرگه‌ها برخی مناطق جنوب و شرق موصل را آزاد کردند


از سوی دیگر وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی گزارش کرد: «ارتش عراق و پیشمرگه‌ها در ادامه عمیات آزادسازی موصل توانستند چندین روستا را در جنوب و شرق موصل آزاد کنند.


در عرصه میدانی، ارتش عراق در منطقه حمدانیه در نزدیکی موصل مستقر شده است و پیشمرگه‌ها نیز دو شهر مهم این منطقه را تحت کنترل خود دارند. این پیشروی‌ها باعث شده است تا داعشی‌ها چندین کیلومتر به سوی مرکز موصل عقب‌نشینی کنند. همچنین یگان‌هایی از لشگر 15 ارتش عراق روستاهای لزاکه و حود در اطراف شهر القیاره در جنوب موصل را آزاد کردند.


غیاث سورچی، مسئول رسانه‌ای ائتلاف ملی کردستان درباره پیشروی نیروهای کرد گفت: «نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه 20 روستا را در دو محور عملیات نینوا آزاد کرده و یا وارد آن‌ها شده‌اند.»


وی افزود: «نیروهای مشترک به پیشروی‌هایی دست یافته‌اند که انتظار آن را نداشتیم. پیشمرگه‌ها توانستند نه روستا را آزاد و تا عمق 37 کیلومتری در مرزهای محور خازر پیشروی کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته