اعتراض مشترکان به قبضهای جدید تلفن ثابت
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، خرداد امسال کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات طی مصوبه ای تعرفه های تلفن ثابت را 50درصد افزایش داد.براساس این مصوبه که جزئیات آن ازسوی وزیر ارتباطات اعلام شد ؛ تعرفه هردقیقه مکالمه با تلفن ثابت از۳۰ریال به ۴۵ ریال افزایش یافت و حق اتصال تلفن نیز با افزایش 300درصدی همراه شده وعلاوه براین صاحبان تلفن های بدون استفاده نیز به پرداخت «حداقل کارکرد» ملزم شده اند که بر این اساس تعرفه ای شامل 200 دقیقه مکالمه خطوط بدون کارکرد در مناطق روستایی و 330 دقیقه برای شهرها تعیین شد.
موضوع تعرفه های مخابراتی از زمان روی کار آمدن واعظی وزیر ارتباطات در دولت یازدهم، محل مناقشه این وزارتخانه با مخابرات بود .اما همان طور که انتظار می رفت اوایل اردیبهشت امسال با توافق دو مجموعه بر سر صندلی های مدیریت، مجوز افزایش تعرفه تلفن ثابت صادر شد.
در هر حال با اجرای این مصوبه از حدود 2ماه گذشته و انتشار قبض های تلفن ثابت، برخی مشترکان با ارسال پیام های مختلف به افزایش تعرفه های تلفن ثابت معترض شده اند.
مضمون برخی از این پیام ها بدین شرح است: "مخابرات چه خدماتی می دهد که نرخ مکالمه گران شده؟ برای دفتر کارم که 5 خط دارد قبلاً 200 هزار تومان می آمد، الان شده 600 هزار تومان! به کجا می توانم شکایت کنم؟" در پیام دیگری آمده است:"در قبض تلفن ثابت دوره 95.5.1 تا 95.7.1 که توزیع شده برای واحدهای خالی از سکنه که هیچ گونه استفاده ای از آن نشده علاوه بر مبلغ آبونمان مبلغ 29700 ریال معادل 660 دقیقه یعنی 11 ساعت مکالمه منظور کرده اند. به مخابرات مراجعه کردم می گویند مصوبه جدید است که از 95.5.1 از تلفن هایی که هیچ گونه تماسی ندارند این مبلغ دریافت می شود. لطفاً اگر کسی از مسئولان پاسخ گواست پیگیری فرمایید."همچنین مشترک دیگری گفته است "مخابرات ازاین دوره درقبض تلفن ثابت 660دقیقه مکالمه باهزینه مالیات و آبونمان حدود 5 هزارتومان ازتمامی مشترکان تلفن ثابت دریافت کرده است".در 2پیام دیگر نیزآمده است :" اگر گرانی بی حدواندازه تلفن ثابت را کسی توانست حدس بزند که چند درصد است به بقیه هم خبر بدهد.این است شیب ملایم!""شرکت مخابرات رقم قبض ها را به شدت افزایش داده است. با همان میزان مصرف قبل برای ما و دوستانمان قبض چند برابر آمده! چه کسی به داد این مردم می رسد؟ به کجا شکایت کنیم؟"
در این رابطه سخنگوی سازمان تنظیم مقررات با اشاره به اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر تغییر تعرفه تلفن ثابت از ابتدای مرداد امسال گفت: با توجه به بررسی ها و اعلام برخی نارضایتی هاکه طی روز های گذشته در این خصوص مطرح شده ، هم اکنون موضوع بررسی تعرفه های اعمال شده در قبوض مشترکان، در دستور کار رگولاتوری قرار دارد .
وی ادامه داد :آنچه ملاک ومعیار رگولاتوری است، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و اگر مخابرات ریالی بیش از این دریافت کند باید پاسخگو باشد البته در همین حد در برخی موارد به دلیل تفسیر اشتباه مصوبه کمیسیون، مواردی از تخلف مشاهده شده که در حال پیگیری موضوع هستیم و گزارش نهایی طی روزهای آینده اعلام خواهد شد و چنان چه تخلفی انجام گرفته باشد، به طورقطع رسیدگی خواهد شد.
وی تصریح کرد: مشترکان می توانند در صورت نارضایتی شکایات خود را به سامانه 195 گزارش کنند تا رسیدگی شود.
در همین رابطه سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اعلام این که تغییرات ایجاد شده در مبالغ قبوض تلفن ثابت به دنبال اجرای مصوبه 237کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای افزایش تعرفه ها اتفاق افتاده است ،گفت :آنچه در قبوض تلفن ثابت اعمال شده ،مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات است و در این زمینه هیچ اضافه دریافتی انجام نشده است.
وی افزود: بر اساس مصوبه رگولاتوری،تعرفه ها در 2بخش مکالمات شهری وحداقل مکالمه برای خطوط بدون کار کرد ؛ دچار تغییراتی شده ،به طوری که تعرفه مکالمات شهری با افزایش 50 درصدی هردقیقه از 30ریال به 45 ریال افزایش یافته و هیچ تغییری درتعرفه مکالمات بین الملل بین شهری وثابت وهمراه وهمراه به ثابت ایجاد نشده ، همچنین در بخش دوم این مصوبه که مربوط به تعرفه حداقل مکالمه شهری است، تعرفه تعیین شده در مناطق روستایی 200 دقیقه ودر سایر مناطق 330 دقیقه اعلام شده که چندان زیاد نیست که فشاری برای متقاضیان به همراه داشته باشد.بنابراین اخذ مبلغ 2هزار و970 تومان برای 660 دقیقه مکالمه طی 2ماه که در قبوض تلفن درج شده ،براساس همین مصوبه بوده است .
وی ادعا کرد: آنچه به عنوان افزایش در آمد مخابرات از محل افزایش تعرفه های تلفن ثابت حاصل شده ، تنها 5 تا 6 درصد بوده و اجرای این مصوبه در آمد چندانی برای مخابرات نداشته است.
انتهای پیام/