دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پیامی به مناسب روز جهانی استاندارد؛

شریعتمداری:منطق استانداردسازی، منبعث از رویکردهای فطری بشر است

معاون اجرایی رییس جمهوری، ظرافت های خلقت را اساس استاندارد دانست که با سرشت انسان سازگار است و گفت: منطق بکار رفته در استانداردسازی که زیرساخت منطق تجارت و صنعت است نیز منبعث از همین رویکرد فطری است.
کد خبر : 126416

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اجتماعی رئیس جمهوری، محمد شریعتمداری در بخشی از پیام خود به مناسبت روز جهانی استاندارد آورده است: خـدای را شاکرم که فـرصتی را فـراهم ساخت تا بار دیگـر در روز جهـانی استاندارد با دست اندرکاران عرصـه تولیـد و تجارت از منظر استاندارد که زیرساخت منطق تجارت و صنعت است سخن بگویم.
وی در این پیام می افزاید: بر اساس طبیعت همه ما انسانها فطرتاً برمبنای سرشت خود که با اصول خلقت، سازگار و منطبق است، عمل میکنیم و همانگونه که میدانیم اساس خلقت از ظریفترین اصـول که همانا ظرافتهای صنع ذات اقدس الهی است، برخوردار بوده و باید گفت چارچوبی متوازن و سازگار با دنیای بشریت است، لذا آنچه در اطراف ما روی میدهد اگر با اصول و رویکردهای سازگار با سرشت ما همسو نباشد، محکوم به فناست.
معاون اجرایی رِئیس جمهوری با یادآوری این موضوع که خوشبختانه منطق بکارگرفته شده در استانداردسازی، منطق منبعث از رویکردهای فطری بشر است که با حس صیانت ذات قرین است و دورشدن از این رویکرد، دورشدن از فطرت است، بیان می کند: پیامبر مکرم اسلام نیز بر این معنا تأکید داشته اند، روایتی صحیح از حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) نقل شده است که فرموده اند: 'رَحِمَ اللَّهُ اِمرَأً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه' 'رحمت خدا بر کسی که کار را همراه با اتقان وصحت ومحکم کاری انجام می دهد '
شریعتمداری ادامه می دهد: در کار صنعتی، کشاورزی و در فعالیت های گوناگون مهندسی و ساخت و رفتار وعمل، وقتی کاری متقن بود و درانجامش معیارها واصول صحیح همراه با اتقان و محکم کاری رعایت شد، محصول تمیز و محکم از آب درمی آید. به یک معنا کار استاندارد چنین کاری است .
وی در پیام خود اضافه می کند: به خاطر داریم هرجا کاری اصولی و محکم و استوار صورت می گیرد، بارزترین شاخصه این استواری، در نمادهای استاندارد متجلی می شود و هرجا نقص و خلا وجود دارد، خروج از اصول استانداردها در آن بارز و مشهود است، لذا عمل همراه با رعایت اصول استاندارد هم اکسیر دوام و حیات تولید کالا یا خدمات و یا ارائه و تجارت آنها است و نیز در فرهنگ و اصول موضوعه دینی و اخلاقی ما عبادت محسوب می گردد.
وی در پایان تصریح میکند: برخود فرض میدانم روز جهانی استاندارد را به تمامی تلاشگران عرصه تولید کالا و خدمت و همچنین خانواده بزرگ استاندارد تبریک گفته و آرزو نمایم مفهوم عمیق استاندارد در جامعه ایرانی روز به روز آشکارتر شود.
از سال 1970، چهاردهم اکتبر برابر با 22 مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شده و ایران نیز از سال 1343 به عضویت این سازمان در آمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته