دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تهران به خطوط اکسپرس لاین مجهز می‌شود

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه بر اساس طرح جامع حمل و نقل 4 خط اکسپرس لاین در تهران فعال می‌شود، گفت: این خطوط کلان‌شهر تهران را به تمام اقمار خود متصل کرده و روزانه 2.5 میلیون مسافر را جابه‌جا خواهد کرد.
کد خبر : 126380

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، وحید علی‌قارداشی در سمینار مشترک سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه راه‌آهن در بحث زیربنایی 3 هدف افزایش ظرفیت شبکه، حفظ و بهبود کیفیت شبکه و افزایش بهره‌وری شبکه را دنبال می‌کند، افزود: اکنون 10 هزار کیلومتر خط آهن داریم که با مجموعه خطوط 4 هزار و 700 کیلومتری در حال احداث و همچنین خطوط در حال مطالعه، شبکه خط راه‌آهن کشور به عدد 20 هزار کیلومتر می‌رسد.


وی تصریح کرد: همچنین 197 ست ماشین‌آلات مکانیزه داریم که به نگهداری شبکه گسترده ریل کمک می‌کند.


علی‌قارداشی ادامه داد: عمده شبکه ما به صورت یک خطه طراحی شده است که این موضوع کارایی شبکه را با اختلال مواجه می‌کند. به همین منظور هم در بخش عمده‌ای از این شبکه برای دو خطه کردن برنامه‌ریزی صورت گرفته است.


به گفته وی، اهداف راه‌آهن در این حوزه در دو بخش بلند مدت و کوتاه‌مدت است که تا سال 2016 و 2021 حدود 16 هزار کیلومتر راه‌آهن 2 خطه خواهد شد.


مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن بیان کرد: اگر راه‌آهن بخواهد با سیستم‌های موجود ادامه دهد یقینا در بازار آینده حمل و نقل سهم جدی نخواهد داشت و نمی‌تواند با جاده و هواپیما رقابت کند.


وی تاکید کرد: بر این اساس توسعه قطارهای اسپید در نظر گرفته شده و اکنون این امر برای مسیرهای تهران-قم و تهران-مشهد در حال برنامه‌ریزی هستیم و در کوتاه‌مدت 2 هزار شبکه مسیر اسپید خواهیم داشت.


علی‌قارداشی گفت: تا سال 2021 حدود 4 هزار کیلومتر خط برقی راه‌آهن خواهیم داشت که شامل خطوط برقی مسافری و خطوط برقی باری می‌شوند.


وی خاطر نشان کرد: شبکه حومه‌ای ما عمدتا مبتنی بر اطراف کلان‌شهرها است که برنامه‌ریزی برای ایجاد 700 کیلومتر خط حومه‌ای صورت گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته