دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1395 - 16:34
خبر به روزرسانی می‌شود

واکنش‌های جهانی به عملیات آزاد سازی موصل

آغاز عملیات آزادسازی موصل از دست داعش با واکنش‌های مختلفی در سطح بین‌المللی مواجه شد، از سویی آمریکا از آن استقبال و از سوی دیگر سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرد.
کد خبر : 126325

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حیدر العبادی بامداد امروز دوشنبه در سخنانی که از تلویزیون عراق پخش شد، اعلام کرد: «با اراده و عزم نیروهای عراقی و با توکل بر خدا، زمان آزادی و پیروزی بزرگ فرارسیده است و من از هم‌اکنون آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام می‌کنم. به‌زودی پرچم عراق را در قلب موصل و در همه شهرها و روستاهای آن برافراشته خواهیم کرد.»


سوریه


یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه سوریه با استقبال از آغاز عملیات آزادسازی موصل، گفت: «سوریه با قدرت در کنار دولت عراق، ارتش و گروه‌های حامی آن می‌ایستد.»


وی در پیامی که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) آن را منتشر کرده است، افزود: «پیام‌هایی که ترکیه به‌عنوان دشمن عراق می‌دهد ازجمله اقدامات آن‌ها برای اخلال در روند پاک‌سازی تروریست‌ها و مبارزه با آن‌ها در خاک عراق و سوریه است.»


این منبع در وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد: «تصمیم به آغاز عملیات آزادسازی موصل در راستای جنگ با تروریسم اتخاذ شده باید همه کشورهای منطقه و جهان به‌طور کامل از آن حمایت کنند.»


آمریکا


به‌دنبال آغاز عملیات موصل، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد:‌ «حمله موصل نقش موثری در شکست دادن کامل داعش خواهد داشت. آمریکا و باقی کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی آمادگی دارند از نیروهای امنیتی عراق و جنگجویان پیشمرگه در درگیری‌های سخت آینده حمایت کنند.»


وی افزود: «ما یقین داریم که شرکای عراقی ما بر دشمن مشترک فائق می‌آیند و موصل و باقی اراضی عراق را از تسلط داعش خارج می‌کنند.»


برت مک گورک، فرستاده ویژه اوباما در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز از این عملیات استقبال کرد و در کاربری توییتر خود نوشت: «امیدوارم نیروهای عراقی و پیشمرگه و همه مشارکت‌کنندگان در نینوا موفق باشند. ما افتخار می‌کنیم که در این عملیات تاریخی پشتیبان شمائیم.»


خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد: «ژنرال استیون تاونسند، فرمانده جدید ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش گفت عملیات باز‌پس گیری دومین شهر بزرگ عراق ممکن است دو هفته و شاید بیشتر از آن ادامه داشته باشد.»


وی افزود: «درگیری طولانی‌مدت و سخت است ولی عراقی‌ها آمادگی زیادی دارند و ما نیز پشتیبان آن‌ها هستیم.»


ژنرال تاونسند تاکید کرد ائتلاف تاکنون 54 هزار نیروی ارتش عراق را مجهز و آماده انجام عملیات کرده است.


سازمان ملل متحد


باوجود این، سازمان ملل متحد نسبت به سرنوشت 1.5 میلیون شهروند ساکن موصل ابراز نگرانی کرد.


استون اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی و شرایط اضطراری گفت: «من نسبت به حفظ سلامت حدود 1.5 میلیون نفر از ساکنان موصل نگرانم. این عملیات نظامی که با هدف آزادسازی شهر از تسلط داعش انجام می‌شود، بر زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.»


وی افزود: «خانواده‌ها(ی موصل) به‌شدت در معرض خطر قرار دارند و ممکن است از تبادل آتش و تیراندازی تک‌تیراندازها آسیب ببینند.»


از سوی دیگر کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد: «در جریان عملیات موصل احتمالا 100 هزار عراقی مجبور به فرار به سوریه و ترکیه می‌شوند.»


طبق گزرش پایگاه خبری النشره، این نهاد بین‌المللی برای حمایت از عملیات امدادرسانی در موصل درخواست کمک مبلغ 61 میلیون دلار کرده است.


اتحادیه جهانی علمای مسلمان


وب‌سایت شبکه تی‌آر تی‌ ترکیه گزارش کرد: «علی قره‌داغی دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان در کاربری فیس‌بوک خود نوشت: «موضوع موصل بزرگ است،زیرا 3 میلیون فرد دین‌دار در این شهر زندگی می‌کنند. این انسان‌ها در این روزها که سوز و سرمای زمستان نزدیک می‌شود، به کجا خواهند رفت؟»


قره‌داغی افزود: «مردمان مسلمان چهارگوشه جهان از وقوع حوادث مشابه در حلب و فلوجه در موصل هراس دارند و به‌شدت احساس نگرانی می‌کنند.»


سوئد


مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد معتقد است که بازپس‌گیری موصل می‌تواند ضربه محکمی به تروریسم در منطقه خاورمیانه باشد.


رادیو سوئد گزارش کرد: «ارتش عراق طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده به نیروهای داعش در شهر موصل حمله کرده‌ است و وزیر امور خارچه سوئد امیدوار است تا این عملیات با کمترین تلفات پایان یابد.»


والستروم گفت: «موضوعی که ما پیشتر نیز بر آن تاکید کرده‌ بودیم این است که باید برنامه روشنی برای آینده ساکنان این شهر در نظر گرفت. اینکه پس از این حملات چه اتفاقی خواهد افتاد و برنامه چیست؟»


وزیر امور خارجه سوئد وعده داد که استکهلم به‌عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، در این رابطه به عراق کمک کند.


عربستان


وب‌سایت شبکه العربیه گزارش کرد: «عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان درباره عملیات موصل گفت که داعش به‌زودی از این عملیات زیان خواهد دید.»


وی افزود: «در هر صورت باید از ورود شبه‌نظامیان افراط‌گرا به (روند عملیات) موصل ترسید.»


ترکیه


پایگاه خبری حریت گزارش کرد: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت عراقی‌ها به ما چه می‌گویند؟ می‌گویند که ترکیه نباید وارد موصل شود. چرا ما نباید وارد شویم؟ ما 350 کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم. کشورهای دیگری که هیچ ربطی به این منطقه ندارند وارد آنجا شدند. ما هیچ‌گونه مسئولیتی از تبعات منفی‌ای که به‌دنبال اجرای عملیات بدون حضور ترکیه حاصل شود نمی‌پذیریم. ما هم در این عملیات و هم در مذاکرات پس از آن مشارکت خواهیم کرد. برای ما مقدور نیست که کنار بایستیم.»


رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین متعهد شد که حضور نیروهای ترکیه‌ای در پایگاه نظامی بعشیقه در نزدیکی موصل همچنان ادامه خواهد یافت.


وی تاکید کرد: «هیچ کس نباید از ما انتظار داشته باشد بعشیقه را ترک کنیم. ما در هرگونه عملیات ضد داعش مشارکت می‌کنیم.»


پایگاه خبری الحورا نیز گزارش کرد: «مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با عبدالله بن زاید آل‌نهیان، همتای اماراتی خود از اقدام ارتش عراق و نیروهای محلی برای آغاز عملیات موصل استقبال کرد، ولی گفت گروه‌های شیعی نباید در این عملیات حضور داشته باشند.»


چاووش‌اوغلو روز گذشته (یکشنبه) در آنکارا بر لزوم حق انتخاب دادن به اهالی موصل برای انتخاب یک گزینه میان داعش یا گروه‌های شیعی تاکید کرد و گفت: «ما از شکل‌گیری درگیری‌هایی میان اهل تسنن و شیعیان در موصل مانند آنچه در فلوجه رخ داد، نگران هستیم.»


وی افزود: «پیشمرگه‌ها اکنون در منطقه‌ حضور دارند و حمایت لازم را از روند عملیات موصل انجام می‌دهند.»


نومان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز نسبت به آوارگی عراقی‌ها در جریان عملیات موصل هشدار داد و آمادگی کشورش را برای استقبال از آوارگان اعلام کرد.


مصر


لحظاتی پیش پایگاه خبری الوطن به‌نقل از شبکه سی‌بی‌اس اکسترا گزارش کرد: «وزارت امور خارجه مصر حمایت خود از حکومت و ملت عراق را اعلام کرد.»


وزارت امور خارجه مصر همچنین اعلام کرد که در عملیات آزادسازی مصر از تسلط گروه تروریستی داعش، همراه و حامی دولت عراق خواهد بود.


در بیانیه وزارت امور خارجه مصر تاکید شده است داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نمی‌توانند در مقابل اراده مردم صلح‌دوست عراق ایستادگی کنند.


عراق


خبرگزاری این عراق گزارش کرد: «جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگه عراق گفت نیروهایی که در آزادسازی موصل حضور دارند عبارتند از ارتش عراق (لشگر 15 و 16)، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، پلیس نینوا، حشد الشعبی (بسیج مردمی) و حشد العشایری.»


وی با بیان این مقدمه درباره حضور نیروهای ترکیه تصریح کرد: «طبق جمع‌بندی های انجام شده میان فرماندهان پیشمرگه و دولت عراق و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به جز این نیروها به هیچ طرف دیگری اجازه حضور در عملیات موصل داده نخواهد شد.»


یاور افزود: «هر نیرویی خارج از توافق و برنامه‌ریزی انجام شده بخواهد در عملیات موصل شرکت کند با حمله جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی مواجه خواهد شد، زیرا آن‌ها این نیروها را ناشناخته تعریف و به آن حمله می‌کنند.»


وب‌سایت شبکه سومریه‌نیوز نیز به‌نقل از مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق گزارش کرد: «ما در موصل با نبردی سرنوشت‌ساز مواجهیم که در یک طرف آن تروریسم و در طرف دیگر حق قرار دارد.»


وی با بیان اینکه دولت عراق نمی‌خواهد نبرد موصل تبدیل به جنگی طایفهای شود، گفت: «ما نبرد موصل را جنگ حق علیه باطل می‌دانیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب