دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 11:20

دیدار حیدر العبادی و باراک اوباما در واشنگتن

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز سه شنبه به گفت‌و‌گو درباره مبارزه با گروه تروریستی داعش خواهند پرداخت.
کد خبر : 12632

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، حیدر العبادی قرار است در در این سفر که اولین سفر وی به آمریکا از زمان تصدی نخست‌وزیری عراق است، از رئیس‌جمهوری آمریکا بخواهد که در تهیه هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات آمریکا برای مبارزه با تکفیری‌های «داعش» به ارزش میلیاردها دلار به عراق کمک کند اما به بغداد اجازه دهد که هزینه این تجهیزات و مهمات را با تأخیر بپردازد


اما به گفته رویترز، دفتر اجرایی اوباما که روابط تیره‌ای با نخست‌وزیر اسبق عراق، نوری الملکی داشت، از حیدر العبادی استقبال گرمی به عمل آورد اما بی تردید با تمام تقاضاهای عراق نیز موافقت نخواهد کرد.


با وجود این، ملاقات مقامات بلندپایه دو کشور، به منزله تمایل این مقام عراق به ایجاد روابطی حسنه با آمریکا در مقایسه با همتایان پیشین وی در نظر گرفته می‌شود.


اوباما که به قدرت رسیدن وی تا حدی به پشتوانه وعده پایان دادن به جنگ در عراق بود، اکنون با مخالفت عمومی برای درگیر شدن در نزاعی دیگر در منطقه خاورمیانه مواجه است و کنگره نیز موانعی بر سر قدرت وی در تامین بودجه ایجاد کرده‌ است.


یک کارشناس سیاست خارجی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل واشنگتن در این خصوص گفت: آمریکا تمایلی به حمایت نظامی گسترده در منطقه ندارد. مشخص نیست که آمریکا بتواند چنین بودجه‌ای را تامین کند.


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه گفت: وقتی مشخص شود نخست‌وزیر العبادی چه کمک‌هایی از آمریکا می‌خواهد، ما نیز به بررسی جدی آن خواهیم پرداخت.


ارنست افزود: هدف این سفر همکاری بیشتر میان آمریکا و عراق است که اکنون نیز این همکاری‌ها وجود دارد. ایالات متحده برای این همکاری سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده‌است.


نگرانی از چگونگی نقش ایران در مبارزه با تکفیری‌های داعش نیز در مذاکرات اوباما- العبادی وجود خواهد داشت.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته