دو خطه شدن 20 درصد شبکه راهآهن تا دو سال آینده
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، احمد خدایی در سمینار مشترک سیاستگذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا که صبح امروز آغاز شد، با تاکید بر اینکه سیاست برقی کردن خط راهآهن در دستور کار این شرکت است، افزود: مسیر 950 کیلومتری تهران مشهد در دست اقدام است و خط آهن شمال نیز به طول 500 کیلومتر برقی میشود که بر این اساس مجموع خطوط آهن برقی کشور به 1400 کیلومتر میرسد.
وی تصریح کرد: نخستین پروژه قطار سریعالسیر تهران- مشهد با سرعت 300 کیلومتر در ساعت در دست اقدام است که این پروژه افزایش ظرفیت خط آهن کشور را عملیاتی میکند.
به گفته خدایی اکنون حدود هزار و 600 کیلومتر از مسیر ریلی کشور مجهز به تراکبندی است که موجب دو برابر شدن ظرفیت بخش خواهد شد.
قائم مقام مدیرعامل راهآهن عنوان کرد: با افزایش میزان ظرفیت، نگرانی برای کاهش ضریب امینی ایجاد میشود که به همین منظور از سیستم TIS استفاده کردهایم و اکنون حدود 50 درصد شبکه راهآهن کشور را پوشش میدهد.
خدایی ادامه داد: حوزه ریل مورد توجه دولت یازدهم بوده است و ظرف 3 سال گذشته برنامههای حوزه ریلی با توجه به سه بُعد کاهش هزینهها، کاهش آلودگی و افزایش ضریب امنیت در حوزه راهآهن مورد توجه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: راهآهن ایران باید با افزایش سرعت بازرگانی و تثبیت و کاهش نرخ تعرفهها سهم خود را در بازار افزایش دهد.
وی درباره خطوط حومهای راهآهن نیز ابراز کرد: 750 کیلومتر خط حومهای احداث میشود که البته خطوط آهن فعلی برای قطارهای حومهای قابل استفاده هستند.
قائم مقام مدیرعامل راهآهن درباره برقی کردن خط آهن تهران- مشهد نیز گفت: 940 کیلومتر از خط آهن تهران مشهد در حال برقی شدن است که سرعت این قطارها به 200 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته و میزان سیر در آن در حدود 100 دقیقه کاهش مییابد.
خدایی درباره برنامه راهآهن برای قطارهای باری نیز خاطر نشان کرد: اکنون 65 درصد قطارهای باری کشور برنامهای هستند و در آیندهای نزدیک باقی خطوط نیز برنامهای میشوند که تعهد به لحاظ زمان سیر برای مسافر و بار از بین میرود.
انتهای پیام/