دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1395 - 11:50
خبر به روزرسانی می شود

آخرین اخبار از عملیات موصل؛ نیروهای عراقی به ۷ کیلومتری موصل رسیدند

به‌دنبال فرمان نخست‌وزیر عراق مبنی بر آغاز عملیات آزادسازی موصل، نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه‌ها از دو محور شرقی و جنوبی حملات خود را آغاز کردند.
کد خبر : 126301

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق بامداد امروز دوشنبه در سخنانی که از تلویزیون عراق پخش شد، اعلام کرد: «با اراده و عزم نیروهای عراقی و با توکل بر خدا، زمان آزادی و پیروزی بزرگ فرارسیده است و من از هم‌اکنون آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام می‌کنم. به‌زودی پرچم عراق را در قلب موصل و در همه شهرها و روستاهای آن برافراشته خواهیم کرد.»


پس از سخنان حیدرالعبادی، حملات سنگین هوایی به شهر موصل آغاز شد. جنگنده‌هایی که هنوز هویت آن‌ها مشخص نشده از شب گذشته در چندین نوبت مواضعی در شهر موصل را بمباران کردند.


در این میان وب‌سایت شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی گزارش کرد: «حمله نیروهای پیشمرگه از بامداد امروز دوشنبه با حمله گسترده زمینی به محور خازر در شرق موصل آغاز شد.»



طبق این گزارش، نیروهای پیشمرگه در ادامه توانستند با حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی بر برخی روستاهای بخش شرقی شهر موصل ازجمله روستای شاقولی مسلط شوند و همچنان در حال پیشروی هستند.


همچنین کردهای پیشمرگه توانستند جاده اصلی و مواصلاتی موصل-اربیل را قطع کنند و در حال پیشروی به سوی منطقه حمدانیه در فاصله 10 کیلومتری شهر موصل هستند.


در عین حال وب‌سایت شبکه خبری الجزیره گزارش کرد: «نیروهای پیشمرگه که از محور خازر حمله به داعش را آغاز کرده‌ بودند موفق شدند کنترل روستاهای باصخره، شیخ، بدنه الکبری، بدنه الصغری، شاقولی، خرابه سلطان، اسقف و دو منطقه دیگر در اطراف جبل‌الاصفر در دست بگیرند.»


طبق این گزارش، پیشمرگه‌ها به دو راهی حمدانیه رسیده‌اند و تنها هفت کیلومتر با شهر موصل فاصله دارند.


این در حالی است که از ترکیه خبر می‌رسد ارتش این کشور تدابیر امنیتی در نزدیکی مرزهای مشترک با عراق را افزایش داده است. نیروهای ارتش ترکیه در حال حاضر در اطراف دو شهرک شرناک و اسلابی مستقر هستند.


همچنین منابعی در ارتش ترکیه مدعی شده‌اند که حدود نیمی از نیروهای مشارکت‌کننده عراقی در عملیات موصل از سوی نظامیان ترکیه در پایگاه نظامی بعشیقه واقع در شمال عراق آموزش دیده‌اند. این منابع تعداد این نیروها را 3 هزار نفر عنوان و اعلام کرد این نیروها برای عملیات آزادسازی موصل، آموزش دیده‌اند.


در همین حالیک منبع محلی در موصل گفت داعش از همه عناصر خود، چه دانشجو و چه کارمند در دانشگاه موصل خواسته است تا دانشگاه موصل را خالی کنند.


دانشگاه موصل از جمله نخستین نهادهایی بود که در زمان تسلط داعش بر شهر موصل، به اشغال این گروه تروریستی درآمده بود.


مسئول امنیتی داعش در بخش جنوبی موصل کشته شد


پایگاه خبری این عراق اعلام کرد، حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «احمد خطاب عمر، از رهبران داعش و مسئول امنیتی این گروه تروریستی در منطقه حود واقع در بخش جنوبی موصل کشته شد.»


حشد الشعبی افزود: «تحرکات زمینی نیروهای حشد افزایش یافته و آن‌ها از زمان آغاز عملیات تاکنون بارها حملات دقیق توپخانه‌ای و موشکی (به سوی مواضع داعش) انجام داده‌اند.»


در همین حال وب سایت شبکه التغییر اعلام کرد که مسعود بارزانی و نیچروان بارزانی برای نظارت بر عملیات آزادسازی موصل به منطقه خازر رفتند.


مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق قرار است در این منطقه کنفرانس خبری برگزار کند.


این در حالی است که نیروهای پیشمرگه طبق نقشه از پیش تعیین شده عملیات خود را از مناطق خازر و کویر واقع در شرق موصل آغاز کردند و قرار است دامنه تسلط خود را تا مناطق تلسقف و حکنه در شمال موصل بگستراند تا تسلط کاملی بر خط مواصلاتی کویر-کسک داشته باشند، مناطقی که هم‌اکنون تحت تسلط داعش قرار دارد.



خبر در حال به روزرسانی است ...


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته