دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1395 - 09:05

عملیات آزادسازی موصل آغاز شد/ حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش عراق به داعش

نخست‌وزیر عراق فرمان آغاز عملیات آزادسازی موصل رابه‌طور رسمی صادر کرد. پس از این سخنرانی حملات توپخانه‌ای و هوایی به شهر موصل آغاز شد.
کد خبر : 126242

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، حیدر العبادی بامداد امروز دوشنبه در سخنانی که از تلویزیون عراق پخش شد، اعلام کرد در حال حاضر تنها نیروهای ارتش این کشور به همراه نیروهای پلیس وارد موصل خواهند شد.


وی از مقر عملیات مشترک عملیات موصل گفت: «از اهالی شهر موصل، شرقاط و القیاره می‌خواهم که با نیروهای امنیتی همکاری کنند.»


وی افزود: «با اراده و عزم نیروهای عراقی و با توکل بر خدا، زمان آزادی و پیروزی بزرگ فرارسیده است و من از هم‌اکنون آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام می‌کنم. به‌زودی پرچم عراق را در قلب موصل و در همه شهرها و روستاهای آن برافراشته خواهیم کرد.»


به گزارش رویترز، در این عملیات حدود 30 هزار نفر از نیروهای عراقی، پیشمرگه‌های کرد و شبه نظامیان وابسته به قبایل اهل تسنن مشارکت دارند. این در حالی است که گفته می‌شود حدود 4000 تا 8000 داعشی در موصل مستقر هستند و بیش از یک میلیون غیرنظامی نیز در شهر حضور دارند.


پس از سخنان حیدرالعبادی، حملات سنگین هوایی به شهر موصل آغاز شد. جنگنده‌هایی که هنوز هویت آن‌ها مشخص نشده از شب گذشته در چندین نوبت مواضعی در شهر موصل را بمباران کردند.


همچنین توپخانه ارتش عراق نیز دقایقی پس از سخنرانی نخست‌وزیر این کشور، حمله به موصل را آغاز کردند. ناظران محلی گفته‌اند که صدای سنگین حملات توپخانه‌ای تا ساعتی پس از سخنرانی العبادی به گوش می‌رسید.


استقبال آمریکا از آغاز عملیات


از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که از آغاز عملیات استقبال می‌کند.


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد:‌ «حمله موصل نقش موثری در شکست دادن کامل داعش خواهد داشت. آمریکا و باقی کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی آمادگی دارند از نیروهای امنیتی عراق و جنگجویان پیشمرگه در درگیری‌های سخت آینده حمایت کنند.»


وی افزود: «ما یقین داریم که شرکای عراقی ما بر دشمن مشترک فائق می‌آیند و موصل و باقی اراضی عراق را از تسلط داعش خارج می‌کنند.»


برت مک گورک، فرستاده ویژه اوباما به ائتلاف بین‌الملل نیز از این عملیات استقبال کرد و در کاربری توییتر خود نوشت: «امیدوارم نیروهای عراقی و پیشمرگه و همه مشارکت‌کنندگان در نینوا موفق باشند. ما افتخار می‌کنیم که در این عملیات تاریخی پشتیبان شمائیم.»


نگرانی سازمان ملل متحد


باوجود این، سازمان ملل متحد نسبت به سرنوشت 1.5 میلیون شهروند ساکن موصل ابراز نگرانی کرد.


استون اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی و شرایط اضطراری گفت: «من نسبت به حفظ سلامت حدود 1.5 میلیون نفر از ساکنان موصل نگرانم. این عملیات نظامی که با هدف آزادسازی شهر از تسلط داعش انجام می‌شود، بر زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.»


وی افزود: «خانواده‌ها(ی موصل) به‌شدت در معرض خطر قرار دارند و ممکن است از تبادل آتش و تیراندازی تک‌تیراندازها آسیب ببینند.»


واکنش داعش: نفاق در سرزمین خلافت ظاهر شد !


از سوی دیگر وب‌سایت شبکه سومریه‌نیوز به‌نقل از یک منبع محلی گزارش کرد: «گروه داعش عصر روز یکشنبه از عناصر خود خواست تا به‌سوی غربی‌ترین ناحیه موصل عقب‌نشینی کنند.»


آن‌ها در توصیف این عملیات گفتند «نفاق در سرزمین خلافت ظاهر شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته