دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 10:44

کری در جلسه کنگره: به مذاکرات زمان و فضا بدهید

وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری در جلسه روز دوشنبه کنگره از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات خواست دو ماه و نیم دیگر به وی فرصت بدهند تا توافق هسته‌ای نهایی با ایران به نتیجه برسد.
کد خبر : 12612

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، جان کری روز گذشته و در پشت درهای بسته به گفت‌و‌گو با نمایندگان مجلس آمریکا پرداخت.


کری قرار است امروز نیز در سنا حاضر شود و در این خصوص توضیح دهد.


کری پیش از ورود به کنگره به خبرنگاران گفت: ما امیدواریم کنگره به ما خوب گوش بدهد و به فرصت و زمان کافی برای تمام کردن این کار دشوار را بدهد.


چارچوب تفاهم دوم آوریل سوئیس بر مبنای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تدوین شده‌ است. در مقابل، قدرت‌های جهانی تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران را لغو خواهند کرد. توافق نهایی قرار است تا ضرب‌الاجل سی ژوئن حاصل شود.


کنگره آمریکا امروز لایحه‌ای ضد ایرانی مبنی بر لزوم تصویب هر توافق احتمالی توسط کنگره را به رای می‌گذارد.


اما حمایت برخی از چهره‌های شاخص حامی باراک اوباما از این لایحه، کار را بر کاخ سفید که خواهان رسیدن به توافق نهایی است، دشوار کرده‌ است.


استیو اسرائیل، نماینده دموکرات کنگره، در این خصوص گفت: من به عنوان یک عضو کنگره برای خود این حق را قائل هستم که بتوانم رای مثبت یا منفی به این برنامه بدهم.


اکنون بر عهده جان کری است که بتواند از کنگره فرصتی برای پیشبرد مذاکرات بگیرد و مانع تصویب لایحه ضد ایرانی مورد حمایت باب کورکر، رئیس کمیته امور خارجی سنا شود.


بسیاری قانون‌گذاران این اتفاق را امری دشوار می‌دانند.


یک عضو ارشد کمیته اطلاعات مجلس به خبرنگاران گفت: ما با اظهارات (کری) «اصلا قانع» نشدیم و نمی‌فهمیم مقامات چطور می‌گویند توافق انجام گرفته است.


وی تصریح کرد: بین مقامات آمریکا و سران ایرانی تضاد آشکاری وجود دارد. آیا ما باید دسترسی نامحدود به تاسیسات نظامی ایران داشته باشیم؟ پاسخ ما: بله. پاسخ ایران: خیر. آیا تحریم‌ها در روز توافق برداشته می‌شود؟ پاسخ ما: خیر. پاسخ ایران: بله.


به گزارش رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز دوشنبه ملاقاتی محرمانه با سران آمریکایی- اسرائیلی در واشنگتن داشته‌ است. اسرائیل، به عنوان نزدیک‌ترین متحد آمریکا، بیشترین نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران را دارد و از مخالفان سرسخت توافق نهایی است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته