دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 10:09
با تصویب نمایندگان

کمیسیون‌های اصلی مجلس موظف به دعوت از وزرا برای بررسی طرح‌ها و لوایح شدند

نمایندگان در رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های اصلی مجلس را موظف به دعوت از بالاترین مقام مرتبط با موضوع برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح کردند.
کد خبر : 12610

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز - سه‌شنبه 25 فروردین 94 - در جریان رسیدگی به طرح «اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» با ماده 3 این طرح موافقت کردند.


براساس این ماده؛ متن زیر جایگزین ماده 146 شده و تبصره 1 و 2 آن ابقا می‌شود:


ماده 146- کمیسیون اصلی موظف است در رسیدگی به طرح‌ها و لوایح از وزرا و یا بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، نمایندگان کمیسیون‌های فرعی و نمایندگانی که در موعد مقرر پیشنهاد خود را ارائه نموده‌اند و عندالزوم نماینده بخش خصوصی اعم از اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن، کشاورزی، تعاون، اصناف، تشکل‌های کارگری، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و مجامع صنفی، صنعتی، معدنی و کشاورزی را حسب مورد دعوت نماید و پس از رسیدگی گزارش خود را در مهلت مقرر به هیئت رئیسه مجلس تقدیم نماید.


فرصت 10 روزه به نمایندگان برای اعلام نظر درخصوص اصلاح یا حذف طرح‌ها و لوایح


همچنین بر اساس ماده 4 این طرح نیز، یک ماده به‌عنوان ماده 146 مکرر به شرح زیر به قانون مذکور الحاق می‌گردد:


ماده 146 مکرر: پس از توزیع گزارش نهایی کمیسیون اصلی توسط هیئت رئیسه مجلس، کمیسیون‌های فرعی در موارد ارجاعی و نمایندگان می‌توانند ظرف مدت 10 روز از تاریخ توزیع گزارش، پیشنهادهای خود را درخصوص اصلاح، برگشت به طرح یا لایحه اصلی و پیشنهادات الحاقی در هر ماده و اجزای آن، حذف کل ماده و اجزای آن به هیات رئیسه مجلس ارائه نمایند.


همچنین در تبصره ماده 146 مکرر آمده است که گزارش کمیسیون اصلی همراه با گزارش کمیسیون‌های فرعی و پیشنهادات نمایندگان موضوع این ماده و ماده 145 در مورد هر طرح یا لایحه و همچنین در موارد ارجاعی به کمیسیون اصلی حین بررسی طرح‌ها و لوایح حداقل 48 ساعت و در مورد اعاده شده از شورای نگهبان حداقل یک جلسه یا 24 ساعت قبل از رسیدگی در جلسه رسمی مجلس باید بین نمایندگان مجلس توزیع شده باشد. در غیر این‌صورت در آن جلسه قابل رسیدگی نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته