دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 10:43

محافظان «بلک واتر» به دلیل کشتار عراق به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند

چهار محافظ شرکت امنیتی «بلک واتر» آمریکا در ارتباط با قتل ۱۴ غیرنظامی عراقی در سال ۲۰۰۷ به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.
کد خبر : 12609

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، «نیکلاس اسلتن» یکی از محافظان شرکت امنیتی «بلک واتر» آمریکا به حبس ابد محکوم شده است و نیز سه محافظ دیگر، سال پیش به دلیل کشتار در میدان «نیسور» بغداد مجرم شناخته شده‌اند.


براساس این گزارش، در آن حادثه محافظان خصوصی برای گشودن راه کاوران دیپلماتیک آمریکا اقدام به گلوله‌باران کردند که منجر به زخمی شدن ۱۷ عراقی شد. این اقدام باعث بروز خشونت‌هایی گسترده در عراق شد و به بروز بحث‌هایی درباره نقش شرکت‌های امنیتی خصوصی در عراق که آمریکا به آن‌ها متکی بود، منجر شد.


احکام این افراد در دادگاهی در شهر «واشنگتن دی‌سی» صادر شد. بر طبق این احکام، «پال اسلو»، «اوان لیبرتی» و «داستین هاوارد» هر کدام به ۳۰ سال حبس محکوم شدند.


این محافظان در جلسات دادگاه ادعا کرده بودند که به گلوله‌باران شورشیان واکنش نشان می‌دادند ولی دادستان‌ها استدلال کردند آنچه روی داد شبیخونی بی‌دلیل به غیرنظامیان بود.


کشتار سال ۲۰۰۷ باعث شد پارلمان عراق مصونیت تعقیب قانونی شرکت‌های خصوصی خدمات امنیتی را لغو و شرایطی را برای ادامه فعالیت آنها با مجوز کار تعریف کند. همچنین دولت عراق در سال ۲۰۰۸ با تمدید نکردن مجور فعالیت «بلک واتر»، این شرکت را اخراج کرد.


شرکت «بلک واتر» که در کارولینای شمالی مستقر است، یکی از نخستین شرکت‌های امنیتی خصوصی بود که پس از سرنگونی دولت صدام حسین در عراق آغاز به کار کرد. این شرکت در عراق نیروهای امنیتی در اختیار دیپلمات‌های آمریکا و دیگر کشورهای جهان قرار می‌داد.


انتهای پیام/

برچسب ها: عراق آمریکا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته