دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1395 - 12:38
در کمیسیون نخبگان مطرح شد

حضور 91 دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه‌های برتر جهان

جلسه 52 کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 125995

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه کیفیت مقالات پژوهشی کشور در گزارشی که از سوی معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شده بود، بررسی شد.


در این گزارش به لزوم حرکت فعالیت‌های پژوهشی به سوی نوآوری، بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تلاش برای حل مشکلات کشور اشاره شد و روند کیفی این فعالیت‌ها براساس اطلاعات موجود در پایگاه‌های معتبر علم‌سنجی بین‌المللی ارزیابی شد.


در ادامه این گزارش با استناد به آمار منتشر شده از سوی پایگاه تامسون‌رویترز، درباره رتبه‌بندی 100 دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بین‌المللی، وجود 50 دانشگاه و موسسه آمریکایی در این رتبه‌بندی و رتبه اول دانشگاه استنفورد مطرح شد.


در حالی که دانشگاه‌های کشورمان در بین 75 دانشگاه نوآور و برتر آسیا و اقیانوسیه جایگاهی را به خود اختصاص نداده‌اند، اشاره شد که براساس رتبه‌بندی 5 هزار و 147 دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال 2016 که از سوی پایگاه علم‌سنجی سایماگو منتشر شده است، 91 دانشگاه و مؤسسه ایرانی در این رتبه‌بندی حضور دارند.


در این گزارش به این موضوع که 8/2 درصد از مقالات چاپ شده ایرانی در نشریات بین‌المللی در سال 2014، در نشریاتی چاپ شده است که در فهرست 110 نشریه غیرمعتبر که از سوی وزارت علوم منتشر شده‌اند قرار دارند؛ روند نزولی این تعداد از 11/42 درصد در سال 2011 به میزان 8/2 درصد رسیده است.


در ادامه گزارش معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، پس از بررسی فعالیت سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم، اقدامات دانشگاه شهید بهشتی در تقسیم‌بندی نشریات بررسی شد و به تقسیم‌بندی نشریات علمی به 5 دسته نشریات جعلی، غیرمعتبر، کم‌اعتبار، معتبر و عالی اشاره و پیشنهاد شد با توجه به تجربه دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه و توجه به این موضوع که به‌روزکردن فهرست نشریات معتبر در مسیردهی به پژوهش کشور موثرتر است، ارائه این فهرست و به‌روز رسانی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


بعد از ارائه این گزارش اعضای کمیسیون نظرات خود را بیان کردند که راه‌اندازی شبکه علمی کشور برای رصد و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی، تقویت و توسعه دوره‌های پسا دکتری در دانشگاه‌های معتبر به عنوان پایه و اساس تربیت پژوهشگر، ارتقای جایگاه پژوهش در روند جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، توجه به اخلاق علمی و اخلاق حرفه‌ای در بخش پژوهش، دقت و موشکافی در بررسی کیفی پژوهش‌های علمی، تسریع در رفع خلا قانونی برای برخورد با تقلب‌های علمی و جلوگیری از برگزاری همایش‌‍‌های غیرمعتبر از مهمترین نظرات اعضای کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته