دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پاسخ مثبت مشاوران املاک به ساماندهی ساز و کار معاملات

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک درباره طرح مطالعاتی وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی ساز و کار املاک گفت: اکنون مطالعاتی در حال انجام است که بر اساس آن سامانه‌ای برای سهل‌‌تر کردن خدمات ملکی راه اندازی می‌شود اما این موضوع ارتباطی به شیوه انجام معاملات ندارد.
کد خبر : 125984

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، چندی پیش مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از انجام مطالعاتی برای بهبود عملکرد مشاوران املاک در این وزارتخانه خبر داد.


علی چگینی با تاکید بر اینکه باید واسطه‌ای برای برقراری پیوند عرضه و تقاضا بخش مسکن وجود داشته باشد به خبرنگار آنا اظهار کرده بود که واسطه‌گری در بخش مسکن الزامی است اما شکل و شمایل و قاعده‌مندی آن مهم است که باید گفت این روند خوشبختانه روز به روز در حال بهبود است.


به گفته وی، مشاوران املاک بر روی بازار مسکن اثرگذار هستند اما باید کاری کنیم تا این تاثیرگذاری مثبت باشد. طراحی‌ها در حال انجام است تا فعالیت مشاوران املاک را نظم دهیم.


آن طور که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید بحث بعدی این است که سازوکار و عملکرد فعالان این صنف نیز باید بهبود بخشیده شود که این امر می‌تواند از طریق سیستم‌های قانون‌گذاری یا سیست‌های دولتی و حقوقی باشد واکنون مطالعاتی در این زمینه برای بهبود عملکرد مشاوران املاک در حال انجام است.


اما رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک نیز در این باره با بیان اینکه قریب به 2 سال است که مذاکراتی را با مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن داریم، به خبرنگار آنا گفت: همچنین کمیته‌ای جداگانه برای بررسی ابعاد این طرح تشکیل شد و مذاکراتی را نیز با حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی داشتیم.


حسام عقبایی با بیان اینکه متولی مشاوران املاک وزارت راه و شهرسازی نیست، افزود: مشاوران املاک فعالان بخش خصوصی هستند که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز قرار دارند اما با این حال تعامل ما با وزارت راه و شهرسازی هم با شخص وزیر و هم معاونان ایشان سازنده و اثرگذار است.


وی تصریح کرد: با این حال رویکرد ما این نیست که بگوییم زیر نظر وزارت راه و شهرسازی نیستیم و کاری را انجام نمی‌دهیم. اصلا این طور نیست بلکه اگر شرکت آب و فاضلاب هم طرحی را پیشنهاد دهد که در جهت ارتقای شغل مشاوران املاک و ارتقای سطح خدمات‌دهی به مردم باشد، از آن استقبال خواهیم کرد.


عقبایی اظهار کرد: طرح مطرح شده از سوی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز طرحی است که آخوندی وزیر راه از یک طرح اجرایی در انگلستان اقتباس کرده‌اند و اکنون مراحل مطالعاتی آن در حال انجام است.


رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح سامانه‌ای طراحی می‌شود که همه مردم می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و با راهکارهای سهل‌تری نسبت به پیدا کردن مسکن مورد نظر خود اقدام کنند. در واقع به نوعی می‌توان گفت این سامانه فایلینگ است و سامانه خدمات ملکی در حوزه پیدا کردن واحد مسکونی محسوب می‌شود و ارتباطی به شیوه معامله ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته