دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پاسخ مثبت بورس به تقاضای سهامداران

با وجود نوسان‌های بازار بورس، شاخص طی یکی دو هفته اخیر جانی تازه گرفته و بر مدار صعود حرکت می‌کند.
کد خبر : 125949

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، هرچند بورس تهران همچنان عنوان‌دار پربازده ترین بورس جهان در میان بورس‌های معتبر بین‌المللی است اما با این حال نوسانات این بازار کم نیست.


بر اساس گزارش بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت می‌پردازد، در هفته نخست ماه جاری حجم معاملات بورس تهران با 44 درصد افزایش به 4,212 میلیون سهم و ارزش آن با 55 درصد افزایش به 9,689 میلیارد ریال رسید. بر این اساس شاخص بورس تهران با رشد 1.1 درصدی بیشترین بازدهی و شاخص بورس عربستان سعودی (TASI) با افت 7 درصدی کمترین بازدهی را در میان بورس‌ها به خود اختصاص دادند.


اما با وجود نوسانات هر از گاه این بازار، شاخص کل حرکت بر مدار صعودی کم و بیش خود را ادامه داد به طوری که معاملات هفته سوم مهرماه نیز با رشد بازار به پایان رسید. در سومین هفته از پاییز شاخص کل بازار بورس 472 واحد صعودی کرد و بدین ترتیب شاخص رشد 0.6 درصدی را در این هفته تجریه کرد.


شاخص کل بازار بورس در 3 روز کاری این هفته رقم 77 هزار و 655 واحد را ثبت کرد. همچنین در بازه زمانی مذکور تعداد 2861 میلیون سهام و حق تقدم به ارزش 7190 میلیارد ریال در 198 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 55، 45و 55درصد افت نسبت به هفته قبل تر مواجه شد. اما شاخص بازار اول افزایشی بود و با 500 واحد افزایش به رقم 54418 واحد رسید و شاخص بازار دوم هم با 28 واحد کاهش عدد 169359 واحد را ثبت کرد.


با وجود اینکه بازار بورس تعطیلات عاشورا و تاسوعا را پشت سر گذاشت و انتظار در آغاز معاملات روز نخست هفته نمی‌رفت اما با این حال شاخص کل در معاملات روز گذشته خود 231 واحد رشد کرد و به رقم 77هزار و 886 رسید.


در این روز سهامداران بیش از یک میلیارد و 214 میلیون سهم به ارزش 6هزار و 99 میلیارد ریال در78هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. از سوی دیگر روز شنبه شاخص بازار اول در حالی 271 واحد بالا رفت که شاخص بازار دوم 143 واحد نزولی شد.


همچنین در این روز نمادهای پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، گل گهر، فولاد خوزستان، پالایش نفت تبریز، سایپا و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای نیرومحرکه، فرآوری مواد معدنی ایران، آبسال، لوله و ماشین سازی ایران، کارتن ایران، قند مرودشت و چرخشگر بیش‌ترین تاثیر منفی را بر این متغیر داشتند.


اما امروز بازار بورس روند معاملات خود را کاهش آغاز کرد. با این حال با توجه به مدار صعودی این شاخص طی روزهای گذشته سهامداران انتظار دارند تا بازار به روال قبل بازگشته و چراغ سبز خود را روشن کند.


در جریان معاملات امروز شاخص کل بازار بورس تا کنون 88 واحد افت داشته و به عدد 77 هزار و 799 واحد رسیده است اما آن طور که فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند این بازار امروز را نیز با روند افزایشی پشت سر خواهد گذاشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته