دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1395 - 10:36

جان کری: ارتش بشار اسد عامل شکست آتش بس بود

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه فارن‌افرز دلایل شکست توافق میان مسکو و واشنگتن را مبنی بر ایجاد آتش‌بس در سوریه بیان کرد.
کد خبر : 125930

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، جان کری در مصاحبه‌‌ای با نشریه فارن‌افرز گفت: «توافق آتش‌بس در سوریه به چندین دلیل شکست خورد. مهم‌ترین آن، این واقعیت بود که همزمان با دیدار ما با گروه بین‌المللی حمایت سوریه در نیویورک، ارتش سوریه، حملات را آغاز کرد. من می‌دانم که وزیر امور خارجه روسیه که در حال مذاکره با من بود، هیچ اطلاعی از آن نداشت.»


وی افزود: «سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه افرادش را پای تلفن فرستاد و آشکارا از این اتفاق متعجب شده بود. بعد آن‌ها حمله گسترده به حلب را آغاز کردند که ما در آن جلسه آن را مطرح کردیم و این اتفاق، اوضاع را بسیار دشوار کرد.»


آمریکا و سوریه ماه گذشته به توافقی برای برقراری آتش‌بس در سوریه رسیده بودند. همزمان با اجرای این آتش‌بس، جنگنده‌های آمریکا 17 سپتامبر (27 شهریور) در اقدامی غیرمنتظره مواضع ارتش سوریه را که در حال نبرد با داعش در حومه فرودگاه نظامی دیرالزور بودند، بمباران کرد. بیش از 60 نفر از نیروهای ارتش در این حادثه کشته شدند. بعد از این اتفاق، آتش‌بس سوریه تمدید نشد.


وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده است که روسیه، این حمله را که به ادعای واشنگتن تصادفی اتفاق افتاده، بهانه‌ای برای بر هم زدن آتش‌بس قرار داده‌ است.


وی گفت: «من فکر می‌کنم این را به صراحت گفتم که بهانه‌های روس‌ها فقط توجیه هستند و نه توضیح؛ ما این را به‌طور کامل به صراحت به آن‌ها گفتیم که آن‌ها خودشان هم نمی‌توانند واقعیت‌هایی که خودشان می‌گویند را به نحو درست کنار هم قرار بدهند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته