دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1395 - 10:30
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد:

سال گذشته تنها 50 نفر از نابینایان مشغول به کار شدند/ سالانه هزار نفر به جمعیت نابینایان افزوده می‌شود

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با انتقاد از اجرا نشدن قانون سه درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه حتی درصدی از مقاطع دکتری را نابینایان تشکیل می‌دهند اما از آنان فقط در شغل پاسخگویی به تلفن استفاده می‌شود و سال گذشته تنها 50 نفر از نابینایان مشغول به کار شدند.
کد خبر : 125929

محمدرضا اسدی، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با آنا به آمار نابینایان استان تهران اشاره و اظهار کرد: حدود 12 هزار و 684 نفر نابینا در استان تهران هستند که حدود هشت درصد از معلولان ثبت شده در تهران را شامل می‌شوند و خدمات بهزیستی در سطوح مختلف به نابینایان ارائه می‌شود زیرا نابینایی از خفیف تا خیلی شدید را در بر می‌گیرد به طوری که 2 هزار و 289 نابینای خفیف، 2 هزار و 699 نابینای متوسط، 3 هزار و 946 نابینای شدید و 3 هزار و 176 نابینای خیلی شدید در استان تهران وجود دارند، البته 576 نابینا سطح نامشخصی از نابینایی را دارند که باید این افراد برای تعیین سطح نابینایی به کمیسیون‌های ما در استان تهران مراجعه کنند.


وی افزود: خدمات ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی به 4 دسته اصلی آموزشی، سلامت، معیشتی و خدمات اجتماعی تقسیم می‌شود به طوری که خدمات آموزشی شامل تمام مراحل آموزشی در سطوح مختلف از بدو تولد تا دانشگاه را در بر می‌گیرد از جمله آموزش‌های رسمی مانند مدارس تا آموزش‌های غیر رسمی مانند نهضت سوادآموزی و آموزش‌های حرفه‌ای، همچنین ارائه خدمات سلامت نیز یکی دیگر از خدمات مورد نیاز نابینایان و کم‌بینایان است، از پیشگیری تا درمان و جراحی‌های آنان را شامل می‌شود و همچنین کمک‌های توان‌بخشی که شامل وسایل کمک توان‌بخشی است و همچنین وسایل مورد نیاز آموزشی است.


اسدی به سایر خدمات ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی استان تهران اشاره کرد و گفت: امرار معاش شامل برنامه‌هایی برای اشتغال و کاریابی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای نابینایان و کم‌بینایان است که از سوی بهزیستی استان تهران به این افراد ارائه می‌شود. همچنین خدمات اجتماعی شامل پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش در این گروه است که البته پرداخت مستمری طبق قانون مصوب صورت می‌گیرد به طوری که خانواده دارای یک معلول 53 هزار تومان مستمری و خانواده دارای 6 معلول به بالا حدود 100 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.


معاون توان‌بخشی بهزیستی استان تهران در مورد افزایش مستمری مددجویان بهزیستی گفت: سال گذشته لایحه جامع حمایت از معلولان به مجلس رفته بود تا افراد معلول نیز حداقل حقوق وزارت کار را دریافت کنند. علی‌رغم اینکه این لایحه در مجلس به تصویب رسید اما در شورای نگهبان به مشکل برخورد و امسال نیز دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی به قانون سه درصد استخدام معلولان اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی بر اساس لایحه جامع حمایت از معلولان به عنوان یک نهاد ناظر مشخص شده است و تمام دستگاه‌های اجرایی و دولتی متولی اجرای قانون سه درصد استخدام معلولان هستند اما متاسفانه این قانون از سوی دستگاه‌های مختلف رعایت نشده و تنها سازمان بهزیستی است که حدود 6 درصد از مشاغل معلولان در انواع پست‌ها و تصدی‌ها را ایجاد کرده است بنابراین سازمان بهزیستی گام را فراتر از قانون مصوب گذاشته است.


اسدی تاکید کرد: سازمان‌های بالادست از جمله استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و همچنین سازمان تامین اجتماعی باید بر عدم اجرای قانون سه درصد استخدام معلولان از سوی دستگاه‌های مختلف رسیدگی کنند.


اسدی یادآور شد: هم‌اکنون حدود 19 درصد از کل دانشجویان معلول استان تهران نابینا هستند که 50 درصد مقاطع دکتری را آنان تشکیل می‌دهند. بنابراین افراد نابینا از توانمندی و استعداد بالایی برخوردارند اما متاسفانه فضای شغلی مناسبی برای آنان ایجاد نشده است و اکثرا مجبور هستند به شغل تلفنچی اکتفا کنند در حالی که بسیاری از آنان از نظر تحصیلی با استعداد و توانمند هستند.


معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران ادامه داد: متاسفانه معلولان و نابینایان در روستاها با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه هستند زیرا دسترسی‌های لازم را ندارند و صدای آنان شنیده نمی‌شود.


اسدی به آمار نابینایان نیازمند به شغل اشاره کرد و گفت: تعداد کل نابینایانی که اطلاعات اشتغال برای آنان در سامانه بهزیستی ثبت شده 5 هزار و 276 نابینای نیازمند شغل را نشان می‌دهد. در 6 ماهه سال 95 ، 695 نابینا به تعداد کل نابینایان افزوده شده است بنابراین اگر ما افزوده شدن سالانه هزار نابینا را به این جمعیت در نظر بگیریم ضرورت ایجاد اشتغال برای این افراد کاملا ملموس است در حالی که متاسفانه سال گذشته نتوانستیم برای بیشتر از 50 نفر اشتغال ایجاد کنیم.


وی به طرح توانمندسازی معلولان دچار آسیب‌ بینایی اشاره کرد و گفت: سال گذشته این طرح را به صورت پایلوت در استان تهران آغاز کردیم و 225 نفر از افراد نابینایی که بیشتر از 5 سال از نابینا شدن آنها نمی‌گذشت را تحت پوشش این طرح در آوردیم. در این طرح تمام آموزش‌های دقیق به افراد ارائه می‌شود و همچنین سلامت، اشتغال و حمایت اجتماعی آنان در این طرح مورد توجه واقع شده است. بر همین اساس خدمات توانمندسازی در قالب این طرح به معلولان نابینا ارائه می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: نابینایان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته