دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اخبار شبکه 4 سیما

روایت داستان‌های طنز متون کهن در برنامه طوطی‌نامه

سری جدید برنامه «طوطی نامه» داستان‌های طنز را از منابع و متون کهن فارسی در قالب انیمیشن به تصویر می‌کشد.
کد خبر : 12571

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی شبکه چهار، این داستان‌ها که با تکنیک دو بعدی (cut out) تولید شده است، برگرفته از دیوان مولانا، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه و... است. گفتنی است پوریا نیک‌منش طوطی‌نامه را با توجه به فرهنگ ایرانی و فضای داستان به شکل سنتی و نقالی، در مدت زمان بیش از ۳ سال کارگردانی کرد، تا این انیمیشن با تهیه‌کنندگی محمد شعشعی و کار‌شناسی مینو آیت‌اللهی، آنتن شبکه علم و فرهنگ برود.


طوطی نامه هر شب ساعت ۲۳:۱۰ پخش و روز بعد ساعت ۱۴:۳۰ باز پخش می‌شود.


شبکه چهار با ۳۷ درجه بررسی می‌کند / سیاست‌های نظام سلامت


شبکه علم و فرهنگ چهارشنبه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ برنامه «۳۷ درجه» را به منظور بررسی طرح تحول نظام سلامت، سیاست‌ها و اقدامات دولت در حوزه سلامت پخش می‌کند.


برنامه «۳۷ درجه» به تهیه‌کنندگی مریم فیروزی و اجرای فرهید فصیحی در ۵۰ قسمت ۷۵ دقیقه‌ای، تلاش می‌کند بر اساس ۱۴ بند سیاست‌های کلی نظام، طرح تحول نظام سلامت را با حضور کار‌شناسان حوزه سلامت بررسی و تحلیل نماید.


در برنامه پیش رو محمود خدادوست معاون وزیر بهداشت در طب سنتی ایرانی اسلامی حضور خواهد داشت و درباره توسعه طب سنتی ایرانی - اسلامی و دیدگاه سازمان بهداشت جهانی به این علم مباحثی را مطرح می‌کند. گفتنی است مخاطبان از طریق برنامه ۳۷ درجه از مهم‌ترین اقدامات حوزه سلامت مطلع خواهند شد. این برنامه تلاش خواهد کردکه منبع موثقی برای آگاهی از رویداد‌ها، دستاورد‌ها و دستورالعمل‌های حوزه سلامت باشد و مردم تازه‌ترین دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها را از درست‌ترین منبع و ماخذ به دست بیاورند.
نخستین بانوی مدرس و نوازنده حرفه‌ای سنتور به نغمه‌ها می‌آید


برنامه تخصصی موسیقایی «نغمه‌ها» به کارگردانی حبیب ذوالفقاری و تهیه‌کنندگی اصغر احدی در شبکه چهار سیما، امشب ساعت ۲۲ میزبان بانو ارفع اطرائی محقق، مولف و پژوهشگر برجسته موسیقی ملی و نخستین بانوی مدرس و نوازنده حرفه‌ای سنتور است.


بانو ارفع اطرائی متولد ۸ تیرماه ۱۳۲۰ خورشیدی در تهران است. اطرائی که از شاگردان ممتاز و مورد تأیید استادان بنامی چون حسین صبا و فرامرز پایور است، تحصیلات آکادمیک خود را در سومین دوره هنرستان عالی موسیقی به پایان رساند.


او از معدود هنرمندانی است که دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در زمینه‌ی معرفی و شناساندن ارزش‌های موسیقی اصیل ایرانی خصوصاً ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی ملی و سنتور نوازی معاصر و همچنین آثار و اندیشه‌های بزرگانی چون پایور و صبا سال‌ها تلاش کرده است.
پایان ناخوشایند وایکینگ‌ها


مستند «پایان ناخوشایند وایکینگ‌ها» به کارگردانی استوارت الیوت سه شنبه ساعت ۲۲روی آنتن می‌رود.


این مستند تصویرگر گورستانی دسته جمعی در انگلستان است. در سال ۲۰۰۹ عملیات احداث اتوبانی جدید در انگلستان، دلیل کشف شدن یک گور دسته جمعی می‌شود که طبق آزمایشات انجام شده نشانه‌های یک اعدام جمعی در آن‌ها نمایان است. در این برنامه تاریخچه و هویت این اجساد که به وایکینگ‌ها تعلق دارند بررسی می‌شود.
معرفی نقاشان مطرح و آثار فاخر آنان در نگارخانه شبکه چهار


برنامه کوتاه «نگارخانه» هر روز ساعت ۱۸:۵۰به تهیه‌کنندگی سارا سالاری در ۱۵ قسمت، زندگینامه‌ای از نقاشان مطرح جهان ارائه می‌دهد و آثار برجسته و فاخر آن‌ها را معرفی می‌کند.


این برنامه با هدف بررسی آثار سوررئالیسم و پست امپرسیونیسم نقاشان مطرح، تولید و پخش می‌شود.


یادآور می‌شود سوررئالیسم به معنی گرایش به ماورای واقعیت یا واقعیت بر‌تر است. فراواقع‌گرایی یا سوررئالیسم یکی از جنبش‌های هنری معروف در قرن بیستم است. زمانی که دادائیسم در حال از بین رفتن بود، پیروان آن به دور آندره برتون که خود نیز زمانی از دادائیست‌ها بود گرد آمدند و طرح مکتب جدیدی را ریختند این شیوه در سال ۱۹۲۲ به طور رسمی از فرانسه آغاز شد و فراواقع‌گرایی نامیده شد. این مکتب بازتاب نابسامانی‌ها و آشفتگی‌های قرن بیستم است. اما امپرسیونیسم یا دریافتگری، شیوه هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود که خیلی زود جهانی شد. این شیوه مبتنی است بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیده‌های زودگذر با به کار بردن لخته رنگ‌های تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزش‌های نورخورشید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب