دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1395 - 12:58

صدور حکم بازداشت برای 189 قاضی و دادستان ترکیه

دادستان‌های ترکیه برای 189 نفر دیگر از قضات و دادستان‌های این کشور به‌دلیل ارتباط داشتن با رهبر مخالفان دولت آنکارا قرار بازداشت صادر کرده‌اند.
کد خبر : 125679

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: «دادستان عمومی آنکارا مدعی شده است 189 نفر از افرادی که به‌تازگی بازداشت شده‌اند، از برنامه بای‌لوک (ByLock) برای برقراری ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن، رهبر مخالفان ترکیه استفاده کردند. فردی که دولت آنکارا وی را متهم ردیف اول کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیر) در ترکیه می‌داند.»


این قرار بازداشت‌ها برای 189 نفر از قضات و دادستان‌های ترکیه صادر شده است. همچنین 30 نفر از این افراد در استانبول مشغول به کار هستند درحالی که سه نفر دیگر از قضات و دادستان‌ها در دادگاه آنکارا فعال بودند.


پنجشنبه گذشته نیز 184 قاضی و دادستان به‌دلیل استفاده از این برنامه از کار معلق شدند. در مجموع 3500 قاضی و دادستان ترکیه‌ای از زمان کودتای ناکام علیه دولت آنکارا از کار معلق و بازداشت شده‌اند.


آنکارا می‌گوید این برنامه برای ایجاد ارتباط میان حامیان گولن و جنبش وی و ارسال پیام‌های مخفیانه مورد استفاده قرار گرفته است. سازمان اطلاعات ملی ترکیه از می 2015 (اردیبهشت 1394) پیام‌های ارسالی به وسیله این برنامه را تحت نظر گرفته و رمزگشایی کرده است.


از زمان کودتا ده‌ها هزار نفر در بخش‌های دولتی ترکیه، ارتش، آموزش و پرورش، دستگاه قضا و رسانه‌های این کشور به‌دلیل ارتباط داشتن با جنبش گولن از کار معلق شده و بازداشت شده‌اند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب