دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1394 - 16:55
با حضور رادیو ایران:

صدای پای آب شنیده شد

رادیو ایران به منظور ترویج فرهنگ بهره‌وری در مصرف آب کمپین «صدای پای آب» را با حضور جمعی از کودکان و نوجوانان در مقابل درب اصلی پارک ملت برگزار کرد.
کد خبر : 12566

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی رادیو ایران در این برنامه که جمعی از دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع پیش دبستانی و دبستانی حضور داشتند، رضا راعی مدیر کل مطالعات منابع آب ایران با بیان اینکه بچه‌ها نسل‌های آینده و، مدیران آینده کشور هستند، گفت: «امیدوارم این صدای پای آب را که دوستان اجرا کردند به گوش تک تک مردم کشور انتقال پیدا کند.»


او با اشاره به اینکه ذهن بچه‌ها مثل لوحی سفید و پاک است خاطرنشان کرد: «چنانچه بچه‌ها از همین کودکی آموزش درست را ببینند هرگز مسئله مهمی همچون صرفه‌جویی در منابع طبیعی را فراموش نمی‌کنند. بنابراین ما بایستی سرمایه‌گذاری خود را از کودکان آغاز کنیم.»


راعی ادامه داد: «ما باید فرهنگ سازی بکنیم و این امر با کمک سازمان صدا و سیما، شهرداری بلاخص آموزش و پرورش و تمام ارگان‌های ذی‌ربطی که می‌توانند ما را کمک بکنند، صورت می‌گیرد. همچنین ما می‌توانیم از کودکان به عنوان هم یاران آب در سطح استان‌ها و شهر‌ها و روستا‌ها استفاده بکنیم به صورتی که آن‌ها به کمک دولت و وزارت نیرو بیایند و درست و بهینه مصرف کردن آب را آموزش بدهند حتی به پدر و مادر و بزرگتر‌ها تذکر بدهند. اگر چنین مهمی اتفاق بیفتد ما می‌توانیم این منبع آب را برای نسل آینده که خود همین بچه‌ها هستند حفظ کنیم.»


عبدالله اسکویی مدیر کل روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: «متاسفانه به خاطر موقعیت اقلیمی کشورمان، ما کشور پر آبی نیستیم، اما برخورد ما با آب مثل برخورد کشورهای پر آب است این موضوع به این مسئله بر می‌گردد که شاید در طی ۵۰ سال گذشته تکنولوژی در خدمت آب در آمده است و دسترسی ما به آب راحت‌تر شده است. اگر به گذشته‌ها نگاه کنیم در گذشته با زحمات زیادی از طریق حفر قنات آب را بدست می‌آوردند، اما در حال حاضر که دسترسی ما به آب راحت‌تر شده است، متاسفانه مثل گذشته رفتار نمی‌کنیم، گذشتگان به خوبی از آب محافظت می‌کردند.»


وی ادامه داد: «احساس می‌کنیم از لحاظ آموزش آب فرهنگ‌سازی انجام نداده‌ایم. ما بایستی در روش‌هایمان تجدید نظر کنیم. ما نباید دیدگاه کوتاه مدت داشته باشیم. فکر نکنیم با یک یا چند برنامه آموزشی و نمادین موفق می‌شویم که فرهنگ‌سازی کنیم. فرهنگ‌سازی یک فرایند طولانی و زمان‌بر است این حرکت‌ها و آموزش‌ها باید تداوم داشته باشد و به یک حرکت و دو حرکت منحصر نشود. اهمیت این قضیه هم به این برمی‌گردد که این بچه‌هایی که امروز اینجا حضور دارند نباید به عنوان مصرف‌کننده آب نگاه بکنیم ما باید به عنوان سرمایه‌های آینده نگاه کنیم. اگر این افراد اطلاعات خوبی درباره آب داشته باشند و بدانند که در کشوری خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنند، در هر مسئولیتی که در آینده عهده‌دار می‌شوند مسلما در رابطه با آب تصمیم درستی خواهند گرفت.»


وی افزود: «در مدیریت آب موضوعی که به دنبال آن هستیم، تربیت نسلی آگاه نسبت به موضوع آب است که در آینده بتواند تصمیمات درستی در زمینه مدیریت منابع آب بگیرد.»


در این برنامه بیانیه کودکان در حمایت از صرفه‌جویی و بهره‌وری در مصرف آب پخش شد، اجراهای نمایشی نمادین با هنرمندی کودکان از جمله نمایش دسته جمعی چتر وارونه، استقرار پلاکارد و نیز پوسترهای دست‌نویس به همراه دیوارنویسی پیام‌های ویژه توسط کودک از دیگر بخش‌های این برنامه بود.»


غلامحسین طالبی، مدیر تولید و تامین رادیو ایران هدف از اجرای این برنامه را آغاز فرهنگسازی در کودکان دانست و گفت: «تصمیم گرفتیم به منظور ترویج فرهنگ بهره‌وری در مصرف آب، کمپینی به همت رادیو ایران و با حضور ۲۰۰ کودک و نوجوان با نام صدای پای آب برگزار کنیم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: رادیو ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته