دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1395 - 09:34

تالیف کتاب جامعه و فرهنگ کانادا به قلم دکتر فاضل لاریجانی

کتاب جامعه و فرهنگ کانادا به قلم دکتر فاضل لاریجانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی تالیف شد.
کد خبر : 125544

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مطالعات فرهنگی دانشی است که با تاثیر بر نگرش‌ها و پیشداوری ها ما را با نسبیت پدیده‌های فرهنگی آشتی می‌دهد و به ما می آموزد جوامع دیگر چگونه سازماندهی شده‌اند، چه عقاید و عاداتی به رفتارهای مردمان این جوامع جهت می‌دهد و سرانجام ما را برای هشیاری نسبت به اطرافمان مجهز می‌کند. در اهمیت مطالعات فرهنگی همین بس که در عصر حاضر، موضوعی را نمی‌توان یافت که همانند مطالعات مربوط به فرهنگ کشورها، جهان بینی ما را نسبت به محیط فرهنگی جهان عمق ببخشد. از این رو به باور بسیاری از صاحب‌نظران حوزه روابط بین الملل، موفقیت در سیاست خارجی، به طور عام و تغییر و اصلاح تصویر یک کشور در اذهان مردم جوامع دیگر به طور خاص، منوط به درک درست و واقع بینانه از آن کشور و توجه به دیپلماسی فرهنگی است.


تنظیم و تقویت مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها گسترش ارتباط با ملت‌ها و سازمان‌های فرهنگی منطقه‌ای و بین المللی و مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی بین‌المللی از جمله اهداف و وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است از این رو طرح تالیف کتاب‌های «جامعه و فرهنگ» کشورهای مختلف جهان که در واقع یکی از راه‌های اصلی شناخت و فرهنگ ها و جوامع است، به مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی واگذار شده است.


مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی کشور اخیرا کتابی را از سوی محقق فرهیخته کشورمان دکتر فاضل لاریجانی منتشر کرده است که به معرفی اجمالی آن خواهیم پرداخت، «جامعه و فرهنگ کانادا» نتیجه تلاش سه ساله نویسنده آن است تا براساس سیاست‌های مرکز مطالعات فرهنگی تصویری گویا و واقع بینانه از جامعه کانادا از ابعاد مختلف را برای ما ترسیم کند.


این کتاب در یازده فصل با عنوانی چون رسانه و وسایل ارتباط جمعی، روابط با جمهوری اسلامی ایران، نظام آموزشی، فرهنگ، دین و مذهب، فرهنگ عامه، زبان و ادبیات، تاریخ، نظام اجتماعی، رئیس و حکومت و جغرافیای طبیعی و انسانی از سوی منتشر شده است.


فاضل لاریجانی مولف این اثر در پیشگفتار آن آورده است: کانادا را سرزمین ملیت ها می‌نامند؛ سرزمینی بسیار وسیع، با تاریخ و میراث غنی، با مردم و اقوام گوناگون و فرهنگ متفاوت حدود پنج قرن پیش غنای منابع طبیعی و معدنی کانادا که در انحصار مردمان بومی این منطقه بود، توجه کاشفان و مهاجران اروپایی را به خود جلب کرد و موجب شد که آنان با کنجکاوی به این سرزمین عزیمت کنند.


با کشف این سرزمین و رفع مجهولات و محدودیت های کاشفان، زمینه های هرچه بیشتر مهاجرت مردمان مختلف به ویژه اروپاییان به کانادا فراهم شد. روند این مهاجرت ها پس از انعقاد «پیمان اتحاد» در سال 1867 شدت بیشتری به خود گرفت. در این راستا، مردمان بیش از 200 کشور جهان به کانادا مهاجرت کرده و به همراه خود آداب و رسوم، فرهنگ و سنت‌های مختصص را نیز به جامعه این کشور وارد ساختند. همین امر موجب شد سال 1971 دولت فدرال، اصل چند فرهنگی (Multiculturalism) که از ارکان مهم و ضروری جامعه کاندا محسوب می شود را به رسمیت شناخته و بر اساس آن افراد مهاجر یکی از دو زبان رسمی کانادا را فرا گرفته و در انجام مراسم سنتی و آداب و رسوم فرهنگی خود، آزاد بوده و دارای اختیار کامل باشند. وجود اصل احترام به سنت ها و فرهنگهای مهاجر، کانادا را در بین کشورهای مهاجر پذیر در موقعیت ویژه ای قرار داده است.


کانادا در قرن بیست و یکم ملاحظات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی را در سیاستگذاری خود گنجانده است.


بهره برداری از نوآوری های فنی، علمی و تکنولوژیک موقعیت کانادا را در عرصه بین المللی به عنوان جامعه ای دانش مدار که در حال جایگزینی با جامعه صنعت مدار می باشد، مطرح کرده است. در کتاب حاضر کوشیده ایم تا حد ممکن شناخت بیشتری از جامعه و فرهنگ کانادا را فراهم آوریم و امیدواریم که تألیف اینگونه کتب بتواند موجبات روی آوردن محققان و پژوهشگران به مطالعه کشورها و تولید دانش در این زمینه را فراهم آورد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته