دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر سندیکای برق:

بانک‌ها با شنیدن اسم صنعت برق فرار می کنند/ بدهی 10 هزار میلیارد تومانی صنعت به سیستم بانکی

دبیر سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه یکی از طلبکاران عمده صنعت برق بانک ها هستند، گفت: زمانی که اسم صنعت برق می آید، بانک ها فرار می کنند چرا که صنعت برق جزو بدهکارترین صنایع به شمار می رود و بدهی وزارت نیرو و شرکت های پیمانکاری به سیستم بانکی بالا است.
کد خبر : 125445

پرویز قیاس‌الدین در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه شرکت های پیمانکاری برق بالطبع نمی توانند تسهیلات جدید هم از بانک ها دریافت کنند، افزود: فکر می‌کنم بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برقی ها به بانک ها باشد بنابراین صنعت برق نمی تواند تسهیلات بیش تری از بانک ها بگیرد. از سوی دیگر این صنعت به پیمانکاران و تولیدکنندگان بدهکار است و پیمانکاران نیز به بانک ها بدهکار هستند و این گونه زنجیره ای از بدهی شکل می گیرد که همه را دچار مشکل کرده است.


وی تصریح کرد: وزارت نیرو باید بتواند منابع مالی را تامین کند تا مطالبات پیمانکاران را بدهد و آنها نیز بتوانند بدهی بانک ها را بپردازند چرا که اصولا سرمایه در گردش پیمانکاران از بانک ها تامین می شود. در تمام دنیا نیز روال به همین ترتیب است و بانک ها برای تامین منابع مالی شرکت ها راه اندازی شده اند اما در صورت بدهکار بودن صنعت رغبتی به تخصیص تسهیلات بیش تر نشان نمی دهند.


قیاس الدین درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر این صنعت نیز بیان کرد: تک نرخی شدن ارز کار درستی است. می توان یک مثال را در این باره طرح کرد؛ واردکننده ما با ارز ترجیحی کالایی را وارد و تولیدکننده با ارز آزاد جنس خود را تولید می کند و حالا این دو باید با هم رقابت کنند که قطعا رقابت نابرابری میانشان شکل می گیرد بنابراین تک نرخی شدن ارز به نفع اقتصاد کشور است.


دبیر سندیکای صنعت برق ایران خاطر نشان کرد: بسیاری از فسادها نیز از دو نرخی بودن ارز ناشی می شود که این تک نرخی شدن نه تنها از سوی صنعت برقی ها بلکه از سوی تمامی فعالان اقتصادی و اقتصاددانان مورد حمایت و تائید قرار می گیرد و امیدواریم که دولت بتواند هر چه سریع تر این سیاست را اعمال کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: برق وزارت نیرو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته