آیتالله موسوی تبریزی: امیرالمومنین تا آخرین نفس به دنبال مذاکره بود/ بزرگترین ضربه بر امام حسین این است که با نام او به دیگران بد بگوییم
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از ایسکا نیوز ، آیتالله سید حسین موسوی تبریزی درباره سیاسی و جناحی کردن منبرهای محرم اظهار کرد: در جامعه شیعه ارزشهایی داریم که مخصوص به هیچ زمان، تاریخ، مکان و شخصیتی نیست. پیامبر گرامی و ائمه علیهالسلام قولا و عملا در یک زمان برنامه سازندهای از کارها، قولها و عمل شان از جهت این که ما اطاعت کنیم قرار دادند و بر ما قول و عمل آنها حجت است. ائمه جز برای انسان و انسانیت به چیزی فکر نمیکردند.
وی ادامه داد: در کتاب الغدیراز علامه امینی بیش از 75 اختلاف عمر در برابر حضرت علی (ع) آمده که در آن، عمر کارهای حکومتی از جمله تظاهرات، جنگ انجام داده و امیرالمومنین از کارهای او با اطلاع و به عنوان یک تذکر نه با شمشیر جلوی وی را گرفته اند؛ آنچنان امیرالمومنین در برابر عمر رفتار میکرد که عمر باور داشت علی (ع) از روی دلسوزی و واقع بینی این را میگوید. فلذا یک حاکم از قضاوت دست برداشته، عمل کرده و گفته است اگر علی نبود عُمَر هلاک میشد یعنی به راه انحرافی میرفت و قضاوت انحرافی میکرد. امیرالمومنین تا آخرین نفس نه با جنگ بلکه با استدلال به دنبال مذاکره و نجات حتی یک نفر بود.
دادستان کل انقلاب در زمان امام خمینی (ره) ادامه داد: رسول گرامی (ص) قبل از این که امیرالمومنین را به یمن برای دعوت به اسلام بفرستد خالد بن ولید را فرستاده بود، خالد آنچنان برخورد کرد که یک نفر هم مسلمان نشد و به پیامبر گرامی گفت که با آنها باید جنگ کنیم حضرت نپذیرفتند و فرمودند یک نفر دیگر را به آنجا میفرستم. امیرالمومنین را به یمن فرستادند و این جمله را زمانی که او را راهی کردند، فرمودند: اگر یک نفر به دست تو مسلمان بشود برای من از حکومت شرق و غرب بالاتر و با ارزش تر است. برخورد حضرت علی آنچنان بود که در سه روز یمنیها مسلمان شدند.
موسوی تبریزی افزود: امام حسن مجتبی (ع) با معاویه دشمن درجه یک حضرت علی (ع) که سالها جنگیده بودند، زمانی خودش قرارداد صلح نوشت و براساس قراردادش ادامه داد؛ نه تنها امام حسن بلکه امام حسین هم بر آن قرارداد تا زمانی که معاویه حکومت داشت پایبند بود چرا که امام حسن (ع) آن قرارداد را امضا و به جامعه بود. تمام موارد اسلام براساس مصلحت اسلام وجامعه است و همه عاقلان میدانند مصلحت قابل تغییر است یک روز مصلحت یک چیز و فردا مصلحت چیز دیگری است.
وی با اشاره به دستورات امیرالمومنین به مالک اشتر در نهجالبلاغه ادامه داد: اگر دشمنت تو را به سوی صلح دعوت میکند تو دست رد به سینه او نزن و این صلح را بپذیر البته همیشه بیدار باش تا خدایی ناکرده از طریق صلح به شما ضربه نزنند و اگر هر شرطی بر آن صلح قبول کردی و معاهده بستی هرگز نقض عهد از شما نباشد، چون بدترین اخلاق در میان همه امتها نقض عهد پیمان است.
موسوی تبریزی با اشاره به واقعه کربلا ادامه داد: امام حسین نه تنها یک یا دو بار در مدینه با نماینده یزید صحبت کرد حتی در کربلا با خیلی از افراد صحبت کردند. امام حسین به دلیل این که عدهای متوجه نشوند و به خاطر ایشان در مکه خونریزی و جنگ نشود در آنجا نماند و مخفیانه رفتند. ایشان تا لحظه آخر هم حتی حاضر به صحبت بود تا راهشان را بستند با این حال امام حسین فرمود اجازه دهید من از همان راهی که آمدم برگردم اما جز جنگ برای ایشان راهی نگذاشتند. عمرسعد آمد گفت میخواهم مذاکره کنم با این که هیچ کس نمیخواست جواب او را دهد امام حسین به حضرت ابوالفضل فرمود که برود و مذاکره کند.
وی در ادامه متذکر شد: در روایات ما بسیار است و حتی علمای بزرگ به دلیل حفظ ناموس مردم، مذهب شیعه، جان مردم در طول تاریخ شیعه همکاری، ارتباطات و مذاکره میکردند و تا آنجا که امکان داشت جلوی جنگ را میگرفتند. این یک رویه شیعه، مکتب تمام ائمه اطهار (ع) و پیامبر گرامی (ص) است.
موسوی تبریزی در پایان گفت: امروز بزرگترین ضربه بر امام حسین این است که ما امام حسین را به یک عده خاص اختصاص دهیم و به نام امام حسین به دیگران بد بگوییم و دیگران را بخواهیم از صف امام حسین جدا کنیم که امکانش نیست. در عین حال آن چه ضربه میبیند در این بین هدف و راه امام حسین است به خصوص این روزها که کیفیت عزاداریها، منبرها، سخنرانیها و بد و بیراه گفتنها و حرفهای بیسند باعث خواهد شد اهل جوان ما از مکتب اهل بیت دور بشوند.
انتهای پیام/