راه اندازی«دفاتر خدمات سلامت» در کشور
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، علی اکبر سیاری در گردهمایی تعامل دفاتر خدمات سلامت با دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران افزود: کارکنان حوزه سلامت طی هشت سال دولت گذشته دو برابر شدند و دولت یازدهم هم تصمیمی نداشت کارکنان را زیاد کند، پس یا باید خدمات را توسعه نمیدادیم یا باید از بخش خصوصی برای اجرای برنامهها کمک میگرفتیم. لذا توسعه خدمت با کیفیت بهتر بدون افزایش کارکنان دولت راهکاری بود که در این طرح دیده شده است.
وی ادامه داد: مسئولیت اثبات سالم بودن خدمات یا کالا بر عهده دولت بود که باید ثابت میکرد کالا یا خدماتی که عرضه میشود سالم است و آسیب رسان به سلامت مردم نیست این روند با طرح جدید معکوس شد. یعنی واحد عرضه کننده کالا یا خدمت باید ثابت کند که کالا یا خدمتی که عرضه میکند سالم است حالا اگر آن مرکز خودش نمیتواند این کار را انجام دهد و کارها تخصصی شده است، اینهمه فارغ التحصیل دانشگاهی داریم، باید سیستمی ایجاد میشد که این کار را انجام دهد و تولید کننده کالا یا خدمت این خدمت را برای اثبات سالم بودنِ محصولش خریداری کند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: بنابراین دفاتر خدمات سلامت به وجود آمد تا واسطه بین فروشنده کالا و خدمات و دریافت کننده خدمات شود. این واسطه نیاز به ابزار و آموزش و قانون و ضوابط داشت که این چارچوبها را طی یکسال و نیم تلاش همکاران ما ایجاد کردند، به طریقی که هم برای اصناف و هم برای دفاتر و ممیزان و هم برای دولت مشکلی ایجاد نکند.
سیاری گفت: عنوان آن هم «دفاتر خدمات سلامت» انتخاب شد که فقط مربوط به حوزه بهداشت عمومی نمیشود و خدمات دیگری هم به اینها اضافه خواهد شد. این دفاتر در سه حوزه غذا و دارو، درمان و بهداشت به مردم در آینده خدمت رسانی خواهند کرد.
وی ادامه داد: البته این موضوع بستگی به عملکرد دفاتر دارد اگر کار درست انجام شود ماموریتهای جدید هم به دفاتر اضافه خواهد شد. اگر درست انجام نشود ممکن است کارتان محدود هم بشود. ما فرض را بر این گذاشتیم که افرادی آمدهاند انگیزه دارند و کار را بلدند و میخواهند خدمت کنند و با تکنولوژی مناسب و قیمت مناسب عرضه کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: ما آمادهایم به شما کمک کنیم تا دفاتر بدرخشند ،افرادی که ممیزی انجام میدهند، خوب به کار بگیرید. طرح جدید و سخت است ولی آموزشهای لازم ارائه شده و میشود.
وی اظهار کرد: وقتی شبکه بهداشتی درمانی ایجاد شد مقاومتهایی شکل گرفت ولی این شبکه مبتنی بر اصولی شامل عدالت، توانمندسازی مردم، همکاری بین بخشی، استفاده از تکنولوژی ارزان، ارائه خدمات ادغام یافته با کیفیت در کشور را سرلوحه کار خود کرد. این اصول باید در دفاتر هم شکل بگیرد و در کشور توسعه یابد.
سیاری افزود: پیش بینی میکنیم به زودی این دفاتر در کل کشور ایجاد شود و فارغ التحصیلان زیادی جذب این دفاتر شوند. مشکل عمده ما در بهداشت موادغذایی است در تولید، توزیع و عرضه که باید بهبود کیفی پیدا کنند. این دفاتر باید رضایت و اطمینان مردم را در بهداشت مواد غذایی جلب کنند. آنچه در این طرح باعث پایداریاش می شود، رضایت و حمایت مردم است. اگر مردم اطمینان یابند و کار با کیفیت عرضه شود حمایت خواهند کرد سیاستگذاران مصمم به اجرای این طرح هستند ولی لازمه حمایت از بالا همراهی، رضایت مندی و تقاضای اجتماعی از پایین یعنی مردم و جامعه است.
انتهای پیام/