دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1395 - 11:36
در گفت‌وگوی آنا با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مطرح شد:

لیوان پلیمری بدهید؛ ظروف زیست تخریب پذیر بگیرید/ روزانه یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه رفت و روب پایتخت می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه امسال طرح هیات پاک در دو منطقه 6 و 20 در حال اجرا است، گفت: شهروندان تهرانی می‌توانند با تحویل دادن ظروف پلاستیکی پلیمری خود ظروف زیست تخریب‌پذیر تحویل بگیرند.
کد خبر : 124947

حسین جعفری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به اقدامات این سازمان به منظورکاهش معضلات ناشی از استفاده از ظروف یکبار مصرف در ایام عزاداری امام حسین اظهار کرد: در این دوران دو معضل اجتماعی وجود دارد. یکی اینکه استفاده از ظروف پلیمری مشکلات جدی را برای سلامت شهروندان به وجود می‌آورد در واقع وقتی غذا را داخل ظرف‌های پلیمری می‌ریزیم حرارت بالای غذا باعث بروز فعالیت‌های شیمیایی شده و در کوتاه مدت مشکلات گوارشی و در بلند مدت معضل سلامت را برای مصرف کنندگان به وجود می‌آورد.


وی با بیان اینکه مشکل دیگر به وجود آمدن معضلات بهداشتی در سطح شهر است، افزود: طول عمر مواد پلاستیکی پلیمری بالاست و این موضوع چالشی به منظور بروز مشکلات بهداشتی و زیبایی در سطح شهر است. ریختن زباله‌های پلاستیکی در سطح شهر ناهنجاری‌های بسیار جدی را به وجود می‌آورد.


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه امروزه می‌توان به جای استفاده از ظروف پلیمری از جایگزین آنها یعنی ظروف زیست تخریب‌پذیر استفاده کرد، تاکید کرد: توصیه می‌کنیم تا نذر کنیم و زباله نریزیم و به دیگران نیز توصیه کنیم در این روزها زباله نریزند. در طرحی به عنوان خادم هیات تعدادی از دوست‌داران محیط زیست زباله‌هایی که در اطراف تکایا و هیات‌ها ریخته شده را جمع‌آوری می‌کنند تا باعث گرفتگی در جوی‌های آب نشوند.


جعفری ادامه داد: به همین منظور سال گذشته طرح هیات پاک را در منطقه 20 اجرا کردیم در این منطقه با نصب بنرها و آموزش به تکایا فرهنگ استفاده از لیوان‌های زیست تخریب‌پذیر را به جای لیوان‌های پلیمری گسترش دادیم و پس از آن در این منطقه تکایا لیوان‌های پلیمری خود را داخل مخازن مخصوصی که در اختیار آنها قرار داده بودیم به صورت فشرده جمع‌آوری کردند و پس از تحویل به ما به جای آن ظروف زیست تخریب‌پذیر رایگان گرفتند.


وی با بیان اینکه امسال علاوه‌بر منطقه 20 این طرح در منطقه 6 شهرداری تهران هم اجرا می‌شود، تصریح کرد: ما حتی این آمادگی را داریم تا هیات‌ها قبل از مصرف لیوان‌های یکبار مصرف خود آنها را به ما تحویل دهند و به جای آن ظروف زیست تخریب‌پذیر تحویل بگیرند. این ظروف از پایه گیاهی هستند و با توجه به افزودن آب به آنها از 4 تا 6 ماه زمان لازم دارند تا تجزیه شوند.


به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران صاحبان هیات‌ها و تکایا با تماس با مدیریت پسماند مناطق 6 و 20 می‌توانند لیوان‌های زیست تخریب‌پذیر دریافت کنند.


جعفری با تاکید بر این موضوع که هیچ محدودیتی در توزیع لیوان‌های زیست تخریب‌پذیر وجود ندارد، عنوان کرد: تا به امروز بیش از 100 هزار لیوان بین تکایا و هیات‌های مناطق 6 و 20 توزیع شده است.


به گفته وی علاوه بر این دو منطقه در دو استان قم و همدان هم این طرح در حال اجرا است.


جعفری با بیان اینکه روزانه یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه رفت و روب و پسماند شهر تهران می‌شود، عنوان کرد: با مدیریت مناسب به طور حتم این مبلغ کاهش پیدا می‌کند و شهرداری می‌تواند با مدیریت منابع آن را در زمینه‌های دیگری همچون تامین فضای سبز و مبلمان شهری هزینه کند.


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد که اگر شهروندان تهرانی تنها 30 درصد از زباله‌های خشک و تر خود را از یکدیگر تفکیک کنند و آنها را داخل مخازن زباله مخصوص قرار دهند در این صورت هزینه حمل و نقل و امحاء به شدت کاهش پیدا می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته